Fritidsjobbere: Ingen tid til toiletbesøg og frokost

05. januar 2017  |  HK Handel  |  Andreas Rasmussen

5 timer på jobbet, men alligevel ingen pauser til mad eller toiletbesøg. Det er virkeligheden for mange ungarbejdere.

Illustration: Stine Spedsbjerg

Selvom unge under 18 år har krav på pauser, så snart arbejdsdagen overstiger 4½ time, kan der for mere end hver femte gå en hel arbejdsdag uden tid til hverken mad, drikke eller toiletbesøg.

I år får over 21 % af de unge i detailhandlen ikke deres pauser, når de er på arbejde. Det viser tal fra Jobpatruljen, der i sommer talte med mere end 3.000 unge fritidsjobbere om deres arbejdsforhold. Tallet har svinget mellem 16 % og 22 % de seneste 4 år.

Dine rettigheder er til forhandling

HK Handel skal de kommende måneder forhandle arbejdsvilkår med arbejdsgiverne.

Hvis du er dækket af en overenskomst, af, hvordan dit arbejdsliv skal være de næste år. Overenskomsten dækker bl.a. løn, pauser, børns sygedage, Fritvalgs Lønkonto og meget mere.

Hvis du vil have indflydelse, er det vigtigt, du stemmer om resultatet, når afstemningen går igang. Du kan følge med i forhandling og afstemning på temasiden om OK17.

- Der er generelt stor forskel på, om de unge holder pauser. Desværre oplever vi ofte, at de unge holder mindre pause, end de har ret til. Det er især i de små virksomheder, hvor der ikke altid er så mange på arbejde ad gangen, siger Jon Henningsen fra Jobpatruljen, der har talt med de unge fritidsjobbere.

Han fortæller, at de unge ikke har den nødvendige viden om deres egne rettigheder.

- Når vi møder unge, der ikke får de pauser, de har ret til, er det sjældent, at de faktisk ved, at de bliver snydt. Derfor er der stadig stor brug for oplysning på området - bl.a. igennem Jobpatruljen.

Han får opbakning af Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel.

- Jeg tror, at det er en kombination af de unges uvidenhed om egne rettigheder, og at arbejdsgiverne tænker, at de unge ikke har brug for en pause.

Han er bekymret for, at de manglende pauser er et økonomisk selvmål for de unge.

- Jeg kan frygte, at de unge selv betaler for at holde pause, men at de alligevel ikke får lov til at holde den, fordi der f.eks. er travlt i butikken. Vi har netop haft sådan en sag, og jeg tror, at det er udbredt, desværre. Derfor er det vigtigt, at de unge tjekker deres lønsedler og sammenholder dem med deres reelle arbejdstid, siger Kim Jensen.

Vigtigt for helbreddet

At de unge skal have deres pauser, handler ikke kun om rettigheder og økonomi. Det er også et helbredsspørgsmål, siger Merete Hansen, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel.

- Pauser er ment som restitution, hvor man kan få mad og drikke, gå på toilettet og generelt restituere. Hvis man sidder i kassen i en butik, kan der være langt mellem toiletbesøg og forplejning, selvom det er helt basale behov. Uden pauser fungerer man dårligere, for det er sundt for både krop og hoved at hvile sig, siger hun.

Selvom der ikke er lovkrav om, hvornår på dagen pausen skal ligge, er den en ufravigelig rettighed forklarer hun.

- Hvis man ikke har aftalt med chefen, hvornår man skal holde pausen, kan det glippe, når der er travlt. Måske kan det være ekstra svært at bede om en pause, hvis det er ens første job nogensinde. Men det er en rettighed, man ikke skal snydes for,” lyder det fra Merete Hansen.

Det siger loven

I bekendtgørelse om unges arbejde lyder det:
§ 21. Hvis den daglige arbejdstid overstiger 4½ time, skal de unge have en pause på mindst 30 minutter. Pausen skal være passende beliggende og om muligt sammenhængende.

2 ud af 3 unge har problemer på jobbet

For tunge løft, manglende løn under oplæring eller manglende pauser. 2 ud af 3 fritidsjobbere oplever problemer på deres arbejde, viser tal fra Jobpatruljen. Ofte er det fordi, at hverken de unge eller deres arbejdsplads kender til, hvilke rettigheder der gælder for unge på arbejdsmarkedet.
Derfor er Jobpatruljen, der er et samarbejde mellem HK og 3F, startet som en oplysningskampagne for de 13-17 årige med fritidsjob. Hver sommer besøger Jobpatruljen virksomheder i hele landet for at interviewe de unge om deres forhold og oplyser dem om deres rettigheder.
Læs mere om arbejdet her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK