Fremtidens arbejdsmarked

06. januar 2017  |  HK Service Hovedstaden

Det hele var ikke meget bedre i gamle dage, og selvom vi kan frygte fremtiden, nytter det ikke; den kommer uanset. De gode nyheder er, at du kan være med til at forme fremtidens arbejdsmarked sammen med din fagforening på workshoppen Fremtidens arbejdsmarked 23. januar kl. 15 – 20.

Med Airbnb, GoMore og 1000 andre dele- og platformsøkonomiske tilbud, udfordres vores opfattelse af arbejdsmarkedet, som det har set ud indtil nu. Hvad skal hotelpersonalet lave, hvis private i stigende grad driver ”hotel” i deres eget hjem og hvordan vil det påvirke vikarbureauer og lønmodtagere, hvis freelancere og løsarbejdere kan byde sig til via aps på nettet?

Vi opfordres ofte af politikere og organisationer til at arbejde frivilligt. Traditionelt har det været lokale foreninger og humanitære organisationer, der har benyttet sig af frivillige, men også i prestigefyldte brancher som mode- og filmindustrien, ser vi et stort forbrug af ”volontører”. Det er især de unge, der kaster sig håbefulde ud i det gratis arbejde. Motiverne er jo gode, når man forsøger at få ”foden inden for” eller skal samle point til drømmeuddannelsen, men er det skruebrækkeri eller stærkt engagement?

Hvad har HK gang i?
HK’s ekspert i atypiske ansættelsesformer Kirstine Baloti giver sit bud på et HK på fremtidens arbejdsmarked:

- De fleste, der tager arbejde på deltid, tidsbegrænset eller som freelancere/selvstændige, gør det af lyst. HK skal være der både for dem, og for dem, der hellere vil have et fast arbejde. De glade freelancere vægter fleksibiliteten og indflydelsen på eget arbejdsliv. Men mon ikke superindividualisterne stadig har brug for en fagforening i fremtiden.

HK’erne skal udvikle nye kompetencer og der bliver brug for HK-hænder også i fremtiden. Men flere af os kommer nok til at stykke arbejdet sammen i et kludetæppe af forskellige opgaver for forskellige arbejdsgivere, fortæller Kirstine Baloti.

Den 23. januar vil hun uddybe sine betragtninger om fremtidens arbejdsmarked og lægge op til debat. Hvis du vil være med til at præge din fagforening i den rigtige retning, er workshoppen det bedste sted. Produktet fra workshoppen bliver brugt til at udarbejde nogle forslag, der kan præsenteres på HK Service Hovedstadens Generalforsamling d. 1. marts 2017.

Tilmeld dig her: https://www.hk.dk/aktuelt/kalender/D2292212500

Forandringer i arbejdslivet