HK.dk logo

Pionerånd hersker i Nævnenes Hus

06. januar 2017  |  MidtVest  | 

Nævnenes Hus er officielt åbnet, og hos medarbejderne hersker pionerånden. De ser frem til at være med til at bygge den nye statslige arbejdsplads i Viborg op.

- Det bliver fedt at lære alle kollegerne at kende og at kunne være med til at præge arbejdspladsen og bygge den op, lyder det fra Laila Pedersen, Tina Søndergaard og Marianne Kristine Andersen.
De er tre af de i alt ca. 160 medarbejdere i Nævnenes Hus, der har til huse i Toldboden 2 i Viborg og er en selvstændig styrelse under Erhvervsministeriet. 
I alt tæller Nævnenes Hus 16 nævn, der har en fælles administrativ ledelse. Nævnene fungerer dog fortsat som selvstændige administrative myndigheder, der træffer afgørelser i klagesager. 

De første rykkede ind i september 

Laila Pedersen (til venstre), Tina Søndergaard og Marianne Kristine Andersen er tre af de ca. 160 medarbejdere i Nævnenes Hus, der officielt åbnede fredag 6. januar 2016.

Laila Pedersen (til venstre), Tina Søndergaard og Marianne Kristine Andersen er tre af de ca. 160 medarbejdere i Nævnenes Hus, der officielt åbnede fredag 6. januar 2017.

Nævnenes Hus blev fredag 6. januar 2017 officielt åbnet af erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) sammen med Viborgs borgmester Torsten Nielsen (K) og direktør for Nævnenes Hus Christian Lützen. Allerede i september 2016 rykkede de første medarbejdere dog ind i Nævnenes Hus.
Rekrutteringen af medarbejdere har stået på længe. Siden 1. oktober 2015 har Nævnenes Hus ansat mange medarbejdere, som nu arbejder i Viborg.  Af de medarbejdere, der var ansat den 1. oktober 2015, er 18 medarbejdere flyttet med til Viborg.
I løbet af 2017 forventes der at skulle ansættes yderligere medarbejdere. 

Start i København

Vicedirektør John Grøne (til venstre) og Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest.

Med til den officielle åbning af Nævnenes Hus var Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, da der foruden faggrupper som jurister, teknikere og specialkonsulenter er rigtig mange HK’ere mellem de ansatte. Her ses han i samtale med vicedirektør John Grøne (til venstre).

Tina Søndergaard, der er sekretær i Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige, tog sit nye skrivebord i Toldboden i brug 27. november 2016. 
Hun er 48 år og har en fortid i Forsvaret med arbejdsplads på Flyvestation Karup. Efter at være blevet ledig søgte hun én af de opslåede stillinger og blev 15. februar 2016 ansat i Erhvervsstyrelsen i København med henblik på senere at skulle overgå til Nævnenes Hus.
I ni en halv måned pendlede hun mellem hjemmet i Løgstrup og arbejdet i København, hvor hun i hverdagene boede i campingvogn.
Også 59-årige Laila Pedersen, kontorfuldmægtig i Natur- og miljøklagenævnet, har i en periode pendlet mellem bopælen i Viborg og arbejdspladsen i København, hvor hun boede i lejlighed i hverdagene.
Hun har i 18 år været ansat hos Natur- og Erhvervsstyrelsen i Herning men havde lyst til at prøve noget andet de sidste år af sit arbejdsliv og søgte derfor til Nævnenes Hus. 1. februar 2016 startede hun hos Natur- og Miljøklagenævnet i København men rykkede 1. maj til Viborg, da der i Toldboden 3 blev etableret en forpost. 
Marianne Kristine Andersen, 43 år, er tilknyttet Disciplinærnævnet for ejendomsmæglere, Konkurrenceankenævnet og Revisornævnet som sekretær. Hun kommer fra Ikast og har i 10 år været ansat hos Agroskolen i Herning. Hun surfede i efteråret på nettet og faldt over et stillingsopslag og søgte til Nævnenes Hus. 
1. december startede hun i oplæring i København og i mandags 2. januar rykkede hun til Viborg. Under oplæringen i København boede hun på hotel.

Intet problem at skulle pendle

Erhvervsminister Brian Mikkelsen, Viborgs borgmester Torsten Nielsen og og direktør for Nævnenes Hus Christian Lützen

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), Viborgs borgmester Torsten Nielsen (K) og direktør for Nævnenes Hus Christian Lützen (til højre) i en skål for den nye styrelse i domkirkebyen. 

Det har ikke været noget problem at skulle pendle for de tre medarbejdere, der vidste, hvad de gik ind til, da de takkede ja til stillingerne. 
Tina og Laila har begge voksne børn, og Mariannes samlever kunne tage sig af de tre hjemmeboende børn i hverdagene. 
På trods af de måneder, hun skulle pendle, fremhæver Laila ligefrem 2016 som ét af de bedste år i livet.
- Efter 38 års ægteskab kan man godt komme ind i en trummerum. Min mand og jeg har lært at sætte pris på hinanden igen, og han har disket op med blomster og god mad, når jeg har været hjemme i weekenderne. 
- Mine to børn synes, det er fedt, jeg har taget springet til noget andet, og jeg har bestemt ikke selv fortrudt det. Det har været dejligt at skulle lære nyt og få nye arbejdsopgaver og kolleger, fortæller hun.

Fokus på muligheder

Erhvervsminister Brian Mikkelsen i gang med at klippe den røde snor til Nævnenes Hus.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen i gang med at klippe den røde snor til Nævnenes Hus.

For Laila, Tina og Marianne har det vejet højest at få mulighed for at være en del af en helt ny arbejdsplads.
- Jeg søgte stillingen, fordi jeg syntes, det kunne være spændende at være med til at bygge noget nyt op og være en del af noget, hvor alle stod med samme udgangspunkt, siger Marianne.
- Min interesse har også ligget i at være med til at skabe noget nyt. Det er de færreste, der som lønmodtagere får mulighed for det. Du kan se det lidt som at være selvstændig og skulle starte en virksomhed op. Jeg kan se mulighederne i at være med til at bygge en kultur op, fortæller Tina.
- Ja, det betyder meget, at du selv kan være med til at præge arbejdspladsen. Her har vi alle samme udgangspunkt, og jeg tænker, at vi, når vi er kommet ud over indflytningsfasen, vil kunne afhjælpe hinanden. Jeg er sikker på, der ved at samle en række nævn i Nævnenes Hus, vil kunne opnås synergi, og så er det bare super godt for byen og omegnen, at der er kommet en stor statslig arbejdsplads til, mener Laila.
Starten har dog ikke været hel nem med indflytningsrod, oprettelse af nye mailadresser og indføring i nye sagsbehandlingssystemer.
- Jeg startede med at skulle pakke 25 flyttekasser ud. Men det er et spørgsmål om, at man har indgangsvinklen til at sige: Vi løser det, siger Marianne.

- Ja, det skal være kaos, før det bliver godt. Og kan du ikke håndtere det, så er det nok ikke det her job, du skulle have søgt, smiler Laila, inden arbejdet går videre i den nye styrelse.

16 nævn i Nævnenes Hus

  1. Revisornævnet
  2. Disciplinærnævnet for ejendomsmæglere
  3. Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
  4. Konkurrenceankenævnet
  5. Klagenævnet for udbud
  6. Erhvervsankenævnet
  7. Forbrugerklagenævnet
  8. Teleklagenævnet
  9. Energiklagenævnet
  10. Ankenævnet for søfartsforhold
  11. Tvistighedsnævnet
  12. Ankenævnet vedrørende praktikvirksomheder
  13. Klagecenter for fødevarer, landbrug og fiskeri
  14. Natur- og Miljøklagenævnet (Bliver nedlagt 1. februar 2017. I stedet etableres Miljø- og fødevareklagenævnet og Planklagenævnet)
  15. Det psykiatriske Patientklagenævn
  16. Byfornyelsesnævnet


Udflytning

Sammen er du stærkere. 
det gælder også gode tilbud. 


Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat


Se facebookside

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk