Flere skattehænder skal redde velfærdskroner

11. januar 2017  |  Sjælland

Omkring 1.000 nye SKAT-ansatte skal rydde op efter år med for lav bemanding, fejl, skattesnyd og voksende gæld til Staten. Men der er brug for flere, mener HK Stat.

SKAT-logo på bygning

- Der har været for få medarbejdere med for mange sager og for lidt tid.

Sådan opsummerede statsrevisorernes formand, Peder Larsen, medarbejdernes rolle i sagen om såkaldt negativ moms, hvor SKAT endnu en gang måtte modtage en uhyre skarp kritik fra Folketingets vagthunde.

Der var skarp kritik af SKATs manglende kontrol, men ikke af de hårdt prøvede medarbejdere, der knokler for at få tingene til at hænge sammen efter 10 års politiske eksperimenter med næsten halvering af personalet og fejlslagne IT-projekter.

Samtidig jagter DR Dokumentar de internationale svindlere, der har snydt Staten for 12,3 milliarder kroner, alt imens danskernes gæld til Staten hastigt er på vej mod 100 milliarder.

- Der er ikke nogen, der er mere frustrerede over tingenes tilstand end medarbejderne på skattecentrene her i Region Sjælland. Det være sig både i Maribo og Holbæk for at nævne 2 ud af 8 arbejdspladser i regionen. Medarbejderne må lade snydere og fejl slippe, fordi der ikke er tid til kontrol. Medarbejderne kan dagligt mærke, hvordan de mange pressesager påvirker arbejdsmiljøet. I HK hører vi gang på gang, at folk får ondt i maven, når deres arbejdsplads igen er i vridemaskinen, og mange skattefolk vil slet ikke fortælle, hvor de arbejder, når de er til selskab. Det fortæller Estrid Husen, formand for HK Stat Sjælland.

Hun opfordrer derfor til, at hvis man kender en skattemedarbejder, så skal man huske at give dem et klap på skulderen i stedet for at hænge dem personligt op på denne historiske og ledelsesskabte krise.

Et politisk flertal besluttede i 2005 at fusionere den kommunale og statslige skatteforvaltning. Samtidig blev der opstillet mål om at reducere personalet med 40 procent fra cirka 10.700 årsværk i 2005 til cirka 6.400 årsværk i 2012. Skatteministeriet har oplyst, at det samlede årsværkforbrug i SKAT i 2015 var 6.067.

Når politikerne skal placere et ansvar, er der altså god grund til at se i spejlet. Som skatteminister Karsten Lauritzen også har erkendt, så bærer de politikere, der har sparet SKAT i stykker, en stor del af ansvaret. Derudover er der behov for at se bredere end på ledelsen i SKAT. Skatteministeriets departement bærer deres tunge del af ansvaret, men det gør Finansministeriet også.

- Enhver god købmand ved, at man skal se på både indtægter og udgifter for at få økonomien til at hænge sammen, men Finansministeriets budgetter fortsætter med at se enøjet på de ansatte i Staten som en udgift i stedet for at se dem som ressourcer, siger Estrid.

Nye midler til SKAT

På den nye finanslov, som blev vedtaget i Folketinget lige før jul, kommer der nye penge til SKAT.

- Det er positivt, men ikke nok. For samtidig fortsætter Finansministeriets besparelser med at skære hovedløst i SKAT. LO har regnet ud, at SKAT skal spare over en milliard kroner over de kommende år. Det er helt uansvarligt og helt uden øje for, at hele vores velfærdssamfund hviler på de skattekroner, der i stigende grad flyver forbi statskassen, udtaler Estrid Husen.

Hun fortæller, at regeringens plan nævner ’op mod 2.000 nye medarbejdere’, men at de her har talt de 1.000 med, som går på pension i de kommende år. Der er altså reelt tale om, at 1.000 flere skal rydde op. Det er positivt med flere arbejdspladser og kan give ny dynamik til vores skattecentre. Og de erfarne medarbejdere står klar til at tage imod og lære dem op.

Er situationen så alvorlig? Ja, fastslår Estrid, og uddyber:

- Rigsrevisionens seneste rapport handler om manglende kontrol af 1.342,9 milliarder kroner siden 2009. Flere og flere virksomheder fravælger revision, og SKAT vurderer selv, at 70.000 virksomheder bevidst omgår reglerne.

- Det går ud over alle de ærlige virksomheder, og det giver færre penge til børnehaver, skoler, sygehuse og anden velfærd. Det er derfor helt afgørende, at politikerne fortsat har fokus på, at der skal flere skattehænder til at redde vores velfærdskroner og stoppe svindel.

Arbejdsmiljø