HK.dk logo

Jobcentre udvikler professionel virksomhedsservice

11. januar 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Flere opsøgende virksomhedskonsulenter og mere fokus på jobrettede samtaler med de ledige er blandt seks jobcentres bud på, hvordan man sikrer den bedste service til virksomhederne.

Efter den seneste beskæftigelsesreform spiller jobcentrene en nøglerolle i at sikre, at ledige og virksomheder finder hinanden. Og jobcentrene og deres medarbejdere har ifølge en undersøgelse fra KL foretaget i efteråret 2016 i den grad leveret varen. 

Nu har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) samlet erfaringerne fra seks jobcentre i initiativet ’Udvikling af god virksomhedsservice’. Her giver blandt andre Aarhus, Fredericia og Favrskov deres bedste bud på, hvad der skaber det gode samarbejde med virksomhederne.

Fokus på virksomheder, borgere – og intern organisering

Jobcentrenes indsats er samlet i fire indsatsområder: Virksomhedskontakt, borgerkontakt, intern samarbejdskæde og tværgående samarbejde. De fire områder henviser til, at jobcentrene skal sikre en professionel virksomhedskontakt og et stærkt samarbejde udadtil. 

Men de skal også sikre, at organisationen er gearet til hurtigt at handle på den viden, den får om virksomhedernes behov for arbejdskraft og rådgivning. 

Blandt jobcentrenes overordnede bud på god virksomhedsservice er: Flere opsøgende virksomhedskontakter ’uden borgere’. Mere viden til de ledige om det lokale arbejdsmarked. Fælles temadage for både medarbejdere med virksomheds- og borgerkontakt samt forsøg med tværkommunalt samarbejde om én indgang til kommunens virksomhedsservice.

 


Social og beskæftigelse Arbejdsmarked Jura

Nyheder

Formand gæster stærkt sammentømret HK-klub

16. september 2020  | HK Kommunal  | DL

HK’ernes rolle i en moderne, offentlig virksomhed, elevsituationen og kompetenceudvikling var blandt emnerne, da...


Bortvist fra borgerservice pga regelbrud med NemID

14. september 2020  | HK Kommunal

Tjenesteforseelser, udført i privat interesse, bedømmes hårdt. Det viser en sag fra borgerservice, hvor en...


Hvad fylder mest i sager om forskelsbehandling?

14. september 2020  | HK Kommunal

Nævnet for Ligebehandling har udgivet sin årsberetning med et vue over, hvilke sagstyper, der fylder i nævnets...


Læs flere nyheder

din fagforening er også på facebook


Følg os og debatter

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk