Topforhandler er skeptisk ved Løhdes indstilling

11. januar 2017  |  HK Stat  |

Innovationsminister Sophie Løhde (V) afviste i dag at blande sig i, at nogle statslige ledere uden videre inddrager fridage, de ansatte har haft i årtier. Meldingen får de statsansattes chefforhandler til tvivle på ministerens forståelse for den danske model forud for næste års overenskomstforhandlinger.

Sophie Løhde, øverste arbejdsgiver for statens ansatte, var i dag i samråd i Folketingets beskæftigelsesudvalg. Ministeren skulle svare på spørgsmål fra SF’s Karsten Hønge om inddragelse af de statsligt ansattes fridage i forbindelse med jul, nytår med videre. Blandt andre de ansatte under Social- og Indenrigsministeriet, i Skat og nogle medarbejdergrupper hos politiet har fået inddraget deres såkaldt kutymemæsige fridage uden forhandling eller kompensation.

Under samrådet i dag afviste innovationsministeren af blande sig i de statslige lederes gøren og laden med de ansatte fridage.

Ministerens indstilling får nu Flemming Vinther, de statsansattes chefforhandler, til at tvivle på ministerens forståelse for spillereglerne på det danske arbejdsmarked. I en pressemeddelelse stiller Vinther spørgsmålstegn ved, om Løhde overhovedet forstår, hvordan den danske model fungerer.

- Jeg kommer til at tvivle på, om Sophie Løhde forstår kernen i den danske model. På samrådet i dag i Beskæftigelsesudvalget bekræftede Sophie Løhde sin opbakning til de statslige arbejdsgivere, der ensidigt har opsagt betalte fridage i forbindelse med jul, nytår mv. Ministeren tror tilsyneladende, at man ved ensidige diktater kan fremme en konstruktiv, tillidsfuld dialog og styrke motivation og trivsel hos medarbejderne, siger Flemming Vinther.

- Dette er ikke tilfældet. Ministeren forstår tilsyneladende ikke, at aftalesystemet bygger på et fundament, som er langt bredere end det snævert juridiske. Det er bekymrende ikke mindst i lyset af, at vi til næste år skal forny overenskomster og aftaler for 180.000 statsligt ansatte, lyder kommentaren fra chefforhandleren.

I HK Stat erklærer formand Rita Bundgaard sig helt enig i Flemming Vinthers bekymring:

- Jeg opfatter innovationsministerens meldinger i dag som en provokation. Finansministeriet vil godt have vi lønmodtageres commitment og konstruktive medspil, når vi fx skal udvikle statens arbejdspladser og forhandle overenskomster. Det kan de ikke forvente at få, når de selv benytter sig af bøllemetoder, siger Rita Bundgaard.

Arbejdsmarked Politik