Godt udgangspunkt for lokale loenforhandlinger

15. januar 2017  |  HK it, medie & industri

Mange medlemmer har haft en pæn lønfremgang i 2016 fremgår det af fagforeningens lønstatistik, der snart lander i postkassen hos de medlemmer, der har indgivet lønoplysninger. Formanden for HK it, medie & industri Ulla Jeppesen opfordrer til at tale åbent om løn.

Løn_620x316

Lønstatistik 2016 viser pæn fremgang i lønudviklingen

66 procent af HK it, medie & industri Hovedstadens medlemmer har afgivet lønoplysninger til årets lønstatistik, og lønstatistikken viser, at medlemmerne har haft en gennemsnitlig lønstigning på 2,6 procent.

Kvinderne er steget mere end mændene, idet kvinderne har haft en lønfremgang på 2,8 procent mod mændenes 2,2 procent. Dermed har kvinderne halet lidt ind på mændene, som fortsat har en højere gennemsnitlig månedsløn end kvinderne.

Formand for HK it, medie & industri Hovedstaden Ulla Jeppesen glæder sig både over fremgangen i lænudviklingen og over den fine svarprocent.

- I flere år har lønudviklingen inden for vores område været meget beskeden, samtidig med at arbejdsgiverne har skruet kravene til vores medlemmerne i vejret. Det er derfor på høje tid, at lønnen kommer til at afspejle medlemmernes arbejdsindsats, siger hun.

Lønnen er ikke hemmelig

Ulla Jeppesen ærgrer sig imidlertid over, at det stadig nærmest er tabu at tale om løn på mange arbejdspladser.

- Af Ligelønslovens § 2a fremgår det klart, at man har ret til at videregive oplysninger om egne lønforhold, så det er simpelthen ulovligt, hvis en arbejdsgiver pålægger sine medarbejdere lønhemmelighed. Alligevel ser vi adskillige eksempler på, at arbejdsgivere bilder deres medarbejdere ind, at de får mere i løn end kollegerne, og at de derfor hellere må lade være med at tale højt om deres løn. Først den dag, hvor kollegerne alligevel begynder at fortælle hinanden om, hvad de tjener, opdager de bedraget og indser, at de alle er blevet snydt. Jeg kan derfor ikke opfordre kraftigt nok til, at man taler åbent om løn på arbejdspladsen, siger Ulla Jeppesen.