HK.dk logo

Birgitte blev taget i hånden, da hun mistede jobbet

16. januar 2017  |  Nordjylland Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Da Birgitte Tolstrup mistede sit job i Telenor, tog hun straks imod HK’s tilbud om hjælp og kurser


Birgitte Tolstrup fik hjælp fra HK, da hun blev fyret efter 21 år på Telenor. Nu er hun på udkig efter et nyt job med kundekontakt, men i mellemtiden har hun genoptaget en gammel hobby – nemlig syning. Foto: Anne Mette Welling.


- Flere af mine kolleger, der også blev fyret, er ikke medlem af HK. De har stået med en masse spørgsmål, og når vi andre så har foreslået dem at kontakte deres fagforening, var svaret: ”Jeg har spurgt – de kan ikke hjælpe!”

Efter 21 år i Telenor måtte Birgitte Tolstrup, 44 år, i august sige farvel til sin arbejdsplads.

- Jeg har siddet i Key Account Service, hvor vi har taget os af de store erhvervskunder. Når der har været fyringsrunder og omstruktureringer gennem tiderne, har vi været lidt ”fredet”. Men i august var vi fire i afdelingen, der blev kaldt ind til chefen, fortæller Birgitte Tolstrup.

Det første, hun gjorde, da hun havde talt med chefen, var at kontakte sin tillidsrepræsentant.

-Jeg blev fritstillet med et halvt års løn, så jeg tømte mit skrivebord, sendte en farvel-mail til udvalgte kunder og tog pc’en med hjem for at tømme den for personligt indhold. To dage senere afleverede jeg pc’en og mit adgangskort.

Fik hjælp til jobsøgning
- Jeg har faktisk aldrig været jobsøgende før. Så ugen efter, jeg var blevet fritstillet, tog jeg til informationsmøde med HK sammen med mine fritstillede HK-kolleger. HK vidste alt om vores situation og havde stillet det helt store mandskab til rådighed for at hjælpe og vejlede hver enkelt af os, forklarer Birgitte Tolstrup og fortsætter:

- Det var trygt, at de tog hånd om os. Vi fik forklaret alle de ting, vi skulle vide; om Jobbørs, HK KvikStart, og vi fik aftalt tider til møderne til de forskellige steder.

I forbindelse med fyringsrunden havde Telenor lavet et særligt outplacement-forløb for de fyrede medarbejdere, og sammen med forløbet hos HK Nordjylland føler Birgitte Tolstrup sig nu klædt godt på.

- Jeg skal ud og have kundekontakt – enten personligt, pr telefon eller via mails, understreger Birgitte, der er overbevist om, at der nok skal komme et nyt job til hende.


Sådan får du hjælp fra HK Nordjylland, hvis du mister jobbet



Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk