HK i dialog med Christiansborg

16. januar 2017  |  Østjylland  |

Folketingspolitikere, valgt i Østjylland, var i dag på besøg hos HK Østjylland. Dialogmøde kalder vi det og i dag drøftede vi både fleksjob, tilskudsordninger og pensionsalder.

HK Østjylland er i dialog med Christiansborg

På billedet ses fra venstre: På billedet ses fra venstre: Kirsten Norman Andersen, SF, Thomas Jensen, Soc.dem, Jens Joel, Soc.dem, Malte Larsen, Soc.dem, Daniel Toft Jakobsen, Soc.dem. Mette Hjermind Dencker, DF, var desværre nødt til at gå, inden billedet blev taget.

Hvilke konsekvenser har det for HK’erne, hvis pensionsalderen bliver hævet? Hvor mange kommer egentlig i ordinært job efter en virksomhedspraktik? Og hvad har det haft af konsekvenser for HK’ere i fleksjob, at ordningen blev lavet om i 2013?

Alle tre spørgsmål blev i dag drøftet med folketingspolitikere valgt i Østjylland. Både Venstre og Alternativet måtte melde afbud i sidste øjeblik, men SF, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti mødte op, for at høre HK Østjyllands svar på de tre emner.

- Vi inviterer alle østjyske folketingsmedlemmer uanset parti, fordi vi mener, at det er vigtigt at være i dialog med dem alle. Når de skal lovgive, så har de brug for at vide, hvordan lovgivningen påvirker de tusindvis af HK’ere, der bor i Østjylland. Og vi har brug for at få lidt mere information om, hvad det er for nogle tanker, de går og gør sig på Christiansborg, siger formand for HK Østjylland, Jesper Thorup.

Aktuelle emner

Folketingspolitikerne bliver inviteret til at drøfte nogle af de emner, som aktuelle for de østjyske HK’ere.

- Der er jo rigtig mange emner at tage fat i, men vi vælger altid emner, der af den ene eller anden årsag har vores særlige bevågenhed her og nu. Denne gang var det fleksjobreformen, fordi politikerne snart skal evaluere den, tilskudsordninger, fordi vi i stigende grad oplever at arbejdsgiverne tager imod virksomhedspraktikanter uden at det resulterer i ordinære job og så selvfølgelig pensionsalderen, fordi den diskuteres lige nu i Folketinget, siger Jesper Thorup.

Men også folketingsmedlemmerne kan bringe emner op, hvor de enten ikke forstå vores handlinger eller emner, hvor de gerne vil vide mere.

- For os er det lige så vigtigt at få input, spørgsmål og kritik fra politikerne, for det kan være med til at gøre vores arbejde bedre. Så vi glæder os rigtig meget over, at politikerne fra så mange partier vælger at bruge et par timer sammen med os, siger Jesper Thorup.

Næste møde med folketingspolitikerne er planlagt til september.

Pension Fleksjob Politik

i HK Østjylland