Nogle goder er kun for HK'ere

17. januar 2017  |  Østjylland  |

Tina Schreiner har været med til at forhandle en seniorordning hjem til de kollegaer, der er medlem af HK. – Dem, der yder til fællesskabet kan få. De andre må selv betale, siger hun.

Tina Schreiner

Hver måned indbetaler østjyske boligforeninger i Kreds 5 penge til en konto, der er reserveret til ansatte, der er medlem af HK. Pengene går til en seniorordning, som Tina Schreiner, der er tillidsrepræsentant i Brabrand Boligforening, har været med til at forhandle hjem på vegne af HK-medlemmer, ansat i kredsens boligforeninger.

- Seniorordningen giver mulighed for, at kollegaer, der er fyldt 55 år og har 10 års anciennitet på jobbet og i HK, kan få økonomisk tilskud til at gå ned i arbejdstid, fortæller hun.

Ordningen er et tillæg til overenskomsten i kreds 5 og det har været vigtigt for Tina Schreiner, at den kun skal omfatte medlemmerne af HK.

- Arbejdsgiverne indbetaler kun til HK’ere og derfor er det selvfølgelig kun HK’ere, der kan få glæde af ordningen. Det er ganske rimeligt, at det er sådan, for det er HK’erne, der har betalt for at få ordningen forhandlet hjem. Dem, der ikke vil betale til HK må forvente, at de heller ikke får del i de goder, vi bliver enige med arbejdsgiverne om ud over, hvad der står i overenskomsten. Det er jo den enkeltes eget valg, om man vil være med i fællesskabet med de fordele og ulemper det giver, eller om man vil stå udenfor og klare sig selv, siger Tina Schreiner.

Opblødning af højere pensionsalder

I HK Østjylland, er faglig konsulent Mads Elgaard også glad for aftalen, som, ifølge ham, kan ses som en måde at imødekomme den stadigt stigende pensionsalder.

- Der er mange seniorer, der gerne vil blive ved med at have en tilknytning til arbejdsmarkedet. Men måske er en 37 timers arbejdsuge ikke længere noget, man kan holde til. Med seniorordningen kan den enkelte gå ned i tid, uden at skulle bære hele lønnedgangen selv. Det første år får man dækket 75 procent af lønnedgange, det andet år 50 procent og det 3. år 25 procent. Derefter betaler man selv, fortæller han.

Og det er en attraktiv model, lyder det fra Tina Schreiner.

- Der er en del ansatte, der har sagt, at de er positive over for ordningen og nogle er allerede på den. Interessen bliver heller ikke mindre af, at politikerne på Christiansborg igen taler om at hæve pensionsalderen. Så det er faktisk en ordning, der får nogle kollegaer til at overveje, om de skal melde sig ind i HK, fortæller Tina Schreiner.

Langt de fleste kollegaer er allerede medlem og fra dem har Tina Schreiner fået positive tilbagemeldinger på seniorordningen.

- Både vi og arbejdsgiverne har rigtig god grund til at være glade for seniorordningen. For arbejdsgiverne betyder det blandt andet, at erfarne og kompetente kollegaer vælger at udskyde efterlønnen eller pensionslivet et par år. Dermed har arbejdsgiveren jo de medarbejderes enorme viden lidt længere end ellers, siger hun.

Overenskomst

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK

Besøg os her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK