OK17: På besøg hos slikfabrikken for at tale efteruddannelse op

17. januar 2017  |  Sjælland  |

HK tog på nytårsvisit hos Haribo Produktion i Faxe med champagne til ledelsen, som skal få overenskomst og uddannelse på dagsordenen. Forvirret? Få forklaringen her.

Foto af HK Privat Sjællands formand, Kurt Jørgensen, foran Haribo i Faxe

Da HK/Privat Sjællands formand, Kurt Jørgensen, besøgte Haribo Produktion i Faxe, havde han en nytårshilsen med i form af et nytårskort og en flaske champagne. Det var en champagne til 520 kroner for at illustrere, hvor lidt det egentligt koster om året at sikre en medarbejder mulighed for efter- og videreuddannelse.

- Det er en pæn sjat penge for en champagne, men til gengæld en meget lille pris for en virksomhed at betale for et stort tag selv-bord af uddannelse til medarbejderne. Og det får man som virksomhed adgang til, når man har en overenskomst, siger Kurt Jørgensen.

Det blev til en god snak om virksomheden og deres udfordringer med at rekruttere højtuddannet arbejdskraft, der har betydet, at de har flyttet deres administration, salg og marketingafdeling fra Faxe til Vallensbæk, hvor de ifølge personalechef Helge Lynge Larsen har lettere ved at rekruttere akademisk arbejdskraft.

Opkvalificering er vejen frem

Som optakt til overenskomstforhandlingerne besøger HK/Privat de 47 virksomheder, hvis direktører er med i Dansk Industris hovedbestyrelse, for at få fælles fokus på efter- og videreuddannelse. De af virksomhederne, som endnu ikke har en overenskomst, får ud over champagnen også et såkaldt protokollat, som de kan underskrive, så de også får en overenskomst.

- Det er vigtigt at komme op på lakridserne og holde kompetencerne skarpe. Både for den enkelte lønmodtager og for virksomhederne. Derfor går vi efter bedre og mere efter- og videreuddannelse til overenskomstforhandlingerne, siger Kurt Jørgensen.

I skrivende stund er der forhandlinger i gang om overenskomsterne på industriens område. De gælder direkte for ca. 6.000 virksomheder og omfatter ca. 230.000 medarbejdere. Desuden er de toneangivende for overenskomsterne i hele den private sektor. Parterne sigter mod at forhandle færdig inden den 7. februar.

Læs mere om OK 2017 lige her

Privat OK2017 Efteruddannelse Uddannelse