Lægesekretærer vil sikre sundhedsfagligheden

18. januar 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Alle faggrupper skal igen have mulighed for at anvende deres faglighed fuldt ud til gavn for patienterne, lyder det i en bred appel fra lægesekretærformand, Nathali Schaap Degn, der især langer ud efter hospitalsledelsernes anvendelse af det nye it-system, Sundhedsplatformen.

Arbejdsdelingen mellem de forskellige faggrupper på hospitalerne skal genetableres, så faglighed og patienttid igen bliver omdrejningspunkter for styringen af sundhedsvæsenet. Det er budskabet fra formanden for Danske Lægesekretærer i HK Kommunal, Nathali Schaap Degn, i et større indlæg i Jyllands-Posten.

På landets hospitaler ses nemlig ifølge lægesekretærformanden en bevægelse væk fra en rationel arbejdsdeling, hvor for eksempel lægerne bliver pålagt at bruge mere og mere af deres tid på administrativt arbejde.

- Den tendens er særligt udtalt i hovedstadsregionen med Sundhedsplatformen. Resultatet er fejl, frustrationer og frygt for patientsikkerheden i takt med, at hospitalsledelserne har bebudet omfattende fyringer af lægesekretærer, skriver Nathali Schaap Degn i avisen.

Spild af faglige kompetencer

Formanden illustrerer den ifølge hende absurde faglige udvanding ved at henvise til Rigshospitalet, hvor man vil afskedige sygeplejersker og lægesekretærer, så man kan få råd til at ansætte flere læger, fordi lægerne nu i forbindelse med Sundhedsplatformen skal løse lægesekretærernes opgaver.

- En sådan øvelse i spild af faglige kompetencer giver vist kun mening på nogle få DJØF’eres regneark. For os andre må faglighed og patienttid være omdrejningspunkter for styringen af hospitalsvæsenet. Læger og sygeplejersker oplever, at de skal bruge alt for meget tid på opgaver, der ikke er rettet mod den umiddelbare pleje og behandling, lyder det fra Nathali Schaap Degn, der fortsætter:

- Lægesekretærerne er uddannet i klinisk administration og kan udføre opgaven hurtigt og effektivt. Hvis vi helt systematisk lader de rette hænder klare arbejdet på vores hospitaler, kan vi frigøre ikke så få ressourcer og samtidig skabe et sundhedsvæsen i balance.

Katastrofe at afskaffe lægesekretærer

Nathali Schaap Degns appel i Jyllands-Posten bliver i den grad bakket op af flere læger. For eksempel skriver en overlæge fra Aalborg Universitetshospital, at sundhedsvæsenet har brug for lægesekretærer.

- Hvis inkompetente politikere og deres lydige administratorer afskaffer lægesekretærerne, får vi en katastrofe i sundhedssektoren af samme slags som den, politikerne har skabt i Skat, hvor milliarder fosser ud af statskassen. I sundhedssektoren vil det koste menneskers liv og helbred, lyder vurderingen fra overlægen.

Også speciallæge i kardiologi og intern medicin, Jan Buch, glæder sig i Jyllands-Posten over lægesekretærformandens indlæg.

- Jeg vil gerne give hende min fulde støtte. Mine kolleger og jeg har altid sagt, at en god sekretær er guld værd. De kan udføre meget arbejde, som vi hverken er gode til eller er interesserede i. Vi kan således blive frigjort til det, vi kan, mener speciallægen.

Lægesekretærers ekspertise skal udnyttes

Jan Buch konstaterer, at han har været så heldig at have haft fremragende sekretærer.

- Det har gjort, at jeg har givet dem mere og mere ansvar, så de virkelig har følt sig som medlemmer af teamet. Det har udfordret dem fagligt, givet dem mere respekt og følelse af selvværd. Hvorfor udnytter vi ikke deres ekspertise bedre?, skriver speciallægen.

Lægesekretær Sundhed og tandklinik Politik

Som lægesekretær er du en del af et stærkt fagligt fællesskab i hk

Besøg din landsforening