Danskerne føler ikke behov for efteruddannelse

19. januar 2017  |  HK Kommunal  |

Danskerne mener, at deres faglige kompetencer rækker til at få et nyt job, hvis de mister deres nuværende arbejde, viser ny undersøgelse. Heldigvis står det bedre til med HK Kommunals medlemmer.

Mere end otte ud af ti danske lønmodtagere føler sig fagligt rustet til at få et nyt job, hvis de mister deres nuværende arbejde.

Det viser en ny undersøgelse, som Analyse Danmark har gennemført for Ugebrevet A4. Ifølge undersøgelsen vurderer 84 procent af alle lønmodtagere, at deres faglige kompetencer i høj grad (44 procent) eller i nogen grad (40 procent) rækker til at få et nyt arbejde, hvis de mister deres nuværende job. Kun 13 procent vurderer, at deres faglige kompetencer slet ikke eller i mindre grad er gode nok til at få et nyt job, hvis de bliver arbejdsløse.

Samtidig viser A4-undersøgelsen, at ikke en gang hver fjerde danske lønmodtager - nemlig 24 procent - har været på efteruddannelse i 2016. Mange har heller ikke planer om at komme på skolebænken i 2017. 1.017 lønmodtagere har deltaget i undersøgelsen.

Mange HK'ere har erkendt behovet

Mads Samsing

I HK Kommunal er næstformand, Mads Samsing chokeret over, at det forholder sig sådan. Det er dog en dagsorden, der har været højt prioriteret i HK Kommunal i årenes løb.

- Rigtig mange af vores medlemmer har heldigvis erkendt behovet og videreuddannet sig, men vi skal selvfølgelig have endnu mere med på vognen, siger Mads Samsing.

En god tommelfingerregel er, at man skal kunne lidt mere end det, det kræver, at løse de opgaver, man sidder med lige nu. For det kan være nogle andre i morgen. Omstillingerne går stærkt, og det er vigtigt at være fagligt omstillingsparat, forklarer han.

- Kompetenceudvikling er et fælles ansvar for den enkelte, arbejdspladsen og arbejdsgiveren. Med karrieretelefonen, hvor medlemmer kan få individuel sparring og coaching, med retten til en udviklingsplan og kompetencefondene i overenskomsterne og med de nye kompetenceprofiler, vi udarbejder sammen med arbejdsgiverne, så har vi meget på hylderne til den enkelte og til arbejdspladsen. Vi er i gang og vi skal endnu videre, lyder det fra næstformanden.

Kompetencer Uddannelse Udvikling