Lisbeth får 325.000 og en undskyldning fra direktøren

19. januar 2017  |  HK Privat  |

Domea.dk anklagede HK’eren Lisbeth Jakobsen for dokumentfalsk og bortviste hende. Nu har boligmastodonten måttet rense hendes navn og ry og betale hende 325.000 kroner

Lisbeth

Domea.dk - en af Danmarks største bygge- og boligadministratorer af almene boliger -er kommet af med 325.000 kroner og en skriftlig undskyldning til tidligere medarbejder Lisbeth Jakobsen.

Det står klart, efter der er indgået forlig i en sag, som blandt andet involverer en bortvisning, anklager om dokumentfalsk og fortielser af helt centrale oplysninger.
Det er en usædvanlig grov sag, fortæller Monica J. Hovgaard, faglig konsulent i HK/Privat, som har ført sagen for hende.

- Vores medlem er blevet udsat for en utilstedelig behandling af arbejdsgiveren, og derfor er vi efter omstændighederne tilfredse med godtgørelsen og den skriftlige undskyldning fra direktøren, siger hun.

Grundløse anklager om dokumentfalsk
I december 2015 brugte Lisbeth Jakobsen sit eget Nem-ID til at udfylde et sygedagpengeskema, så hendes arbejdsgiver kunne få refusion for hendes diabetes-betingede højere sygefravær.

Blot tre dage efter blev hun bortvist fra arbejdspladsen med den begrundelse, at hun havde brugt sin medarbejdersignatur og på den måde havde underskrevet på arbejdsgiverens vegne og derved begået dokumentfalsk. Allerede dagen efter havde HK/Privat fremskaffet dokumentation for, at Lisbeth Jakobsen havde brugt sin personlige signatur. Alligevel fastholdte Domea.dk’s advokat både bortvisningen og beskyldningerne.

- Jeg tænker, de bare ville af med mig, og at det var en modbydelig måde at gøre det på. Især fordi, det er dokumenteret sort på hvidt, at jeg ikke havde begået dokumentfalsk, som de beskyldte mig for, siger Lisbeth Jakobsen.

Arbejdsgiver skjulte dokumentation
I januar 2016 fik Domea.dk en redegørelse fra virksomheden Dafolo, der har lavet det digitale system til ansøgning om sygedagpenge. Selv om redegørelsen viste, at Lisbeth Jakobsen havde ret, trak de ikke bortvisningen og anklagen om dokumentfalsk tilbage. I stedet tilbageholdt de oplysningerne for både voldgiftsretten og HK/Privat.

HK/Privat blev først oplyst om redegørelsen fra Dafolo tirsdag den 25. oktober 2016 kl. 13.39, hvor fagforeningen samme dag kl. 16.00 havde frist til at indgive det sidste skrift i sagen.

- I det meste af et år har de altså vidst, at bortvisningen og beskyldningerne var forkerte og grundløse. Heldigvis er vores medlems navn og ry renset nu, siger Monica J. Hovgaard.

Direktøren for Domea.dk ønsker ifølge eb.dk ikke at udtale sig om personsager.

Den skriftlige undskyldning

I den skriftlige undskyldning til Lisbeth Jakobsen giver Domea.dk’s adm. direktør, Thomas Holluf Nielsen udtryk for sin ”dybeste beklagelse” over forløbet. Desuden skriver han også, at det ”har vist sig, at det grundlag, som Domea.dk har bortvist dig på, ikke har været til stede.”