Sådan undgår du at blive snottet på jobbet

19. januar 2017  |  HK Privat  |

Det er højsæson for hoste og snottede næser. Men selv om kontorluften er forvandlet til en bakteriel farezone, kan du stadig gøre dit for at undgå at blive smittet. Læs overlægens syv gode råd her.

Du kan høre det på de hæse hosteanfald og lyden fra de mange snotnæser. Det er højsæson for sygdom. Og det betyder, at du nu skal sætte alle sejl ind for at undgå selv at blive smittet.

- Vi bruger rigtig meget tid på vores arbejdsplads, hvor vi samtidig er omgivet af mange mennesker. Netop derfor er sandsynligheden for at blive smittet på jobbet relativt stor, forklarer Elsebeth Tvenstrup Jensen, der er overlæge ved Statens Serum Institut (SSI).

Syv gode råd

Elsebeth Tvenstrup Jensen giver dig syv gode råd til, hvordan du undgår at blive smittet af diverse virus og infektioner, når du er på arbejde.
  1. Vask hænder. Hvis du gerne vil undgå at blive syg, gør du klogest i at huske at vaske hænder. En god tommelfingerregel er, at du vasker hænder med vand og sæbe, før du spiser, efter toiletbesøg, og hvis du har nyst i hænderne eller pudset næse.
  2. Brug håndsprit. I de situationer, hvor du ikke kan komme til at vaske hænder, kan håndsprit med hudplejemiddel bruges som alternativ. Det er bedst, at du bruger en håndsprit med 70-85 procent alkohol, og at du har forholdsvis rene hænder, før du bruger produktet. Når du bruger håndsprit på beskidte hænder, kan spritten nemlig have den effekt, at snavs sætter sig endnu bedre fast.
  3. Undgå tæt kontakt med personer, du ved er syge. Hvis din kollega eller kunde hoster, nyser, har snotnæse eller på anden måde virker syg, er det en god ide at holde sig i en armslængde afstand fra vedkommende, så du ikke står i skudlinjen for nys og hoste. På den måde kan du bedre undgå at blive smittet med den virus, din kollega eller kunde bærer rundt på.
  4. Luft ud. Selv om det er koldt udenfor, er det en rigtig god ide at lufte ud. Frisk luft kan nemlig fjerne nogle af de sygdomspartikler, som flyver rundt i kontorluften. Og jo flere mennesker I sidder på det samme kontor, jo vigtigere er det, at I husker at lufte ud. En god tommelfingerregel er, at I laver et ordentligt gennemtræk i 10 minutter to gange dagligt.
  5. Undgå at røre ved dine øjne, din næse eller din mund, uden du har vasket hænder. Har du en tendens til at klø dig i øjnene, pille næse eller bide negle? Så er det rigtig vigtigt, at du husker at vaske dine hænder ofte. Når du vasker dine hænder, nedsætter du nemlig risikoen for at blive smittet, også selv om du skulle have fået smitte på hænderne.
  6. Rengør tastatur, skrivebord og telefon. Mange af vores kontorredskaber er fyldt med bakterier, selv om de umiddelbart ser rene ud. Det er derfor en god ide at rengøre dit tastatur, dit skrivebord og din telefon med jævne mellemrum. Især hvis du deler med andre.
  7. Gør kontoret rengøringsparat. Renlighed reducerer smittefare, og hvis du gerne vil undgå en omgang influenza, kan du derfor med fordel orientere dig om, hvornår der bliver gjort rent på dit kontor. På den måde kan du sørge for, at dit skrivebord er ryddet, og at stole er sat på plads, så rengøringen kan komme til den pågældende dag.
Kilde: Overlæge ved Statens Serum Institut Elsebeth Tvenstrup Jensen & Rådet for Bedre Hygiejne