HK’ere kan finde guld til universiteter og forskere

20. januar 2017  |  HK Stat  |  Jakob Groth

Aase Pedersen

Aase Pedersen er fællestillidsrepræsentant for de teknisk-administrative medarbejdere på Aarhus Universitet og har til sommer arbejdet med fundraising i 40 år. Foto: Nils Lund Pedersen

Der ligger millioner af udenlandske forskningskroner og venter både inden- og udenfor EU. Men de danske universiteter skal blive bedre til at benytte sig af HK’ernes kompetencer, når der skal søges om midler til forskning, mener næstformand i HK Stat.

- Fundraising er vigtigt for at bevare vores job. Det er ikke, fordi vi behøver at være eksperter, men vi skal vide, hvor man kan søge eksterne fonde, og hvordan man gør det.

Aase Pedersen er fællestillidsrepræsentant for de teknisk-administrative medarbejdere på Aarhus Universitet og har til sommer arbejdet med fundraising i 40 år. Hendes første job var en tidsbegrænset ansættelse, som blev oprettet med netop eksterne fondsmidler, så for at forlænge sin stilling satte hun sig ind i, hvordan man søger fonde, og efter flere succesfulde ansøgninger endte Aase Pedersen i sidste ende med at blive fastansat på universitetet.

- Hvis vi vil undgå, at de fleste af vores job bliver opslugt af digitalisering og akademikere, bliver vi som HK’ere nødt til at tænke på, hvordan vi kan sikre værdien af vores arbejde, og der er jo bogstaveligt talt kroner og øre i at være dygtig til at fundraise. Og det er jo ikke kun på universiteter, at det er relevant. For i mange tilfælde samarbejder universiteter med private virksomheder, så der er det også oplagt som HK’er at beskæftige sig med at søge fondsmidler, mener Aase Pedersen.

Milliarder fra fonde

Danske universiteter modtog i 2014 1,6 milliarder kroner i støtte fra udenlandske kilder, hvoraf de knap 700 millioner kroner var fra kilder udenfor EU, viser tal fra en rapport, Tænketanken DEA offentliggjorde i december. De peger på, at nedskæringerne i bevillingerne til universiteterne og de offentlige forskningsfonde betyder, at det er afgørende for universiteterne at skærpe indsatsen med at søge eksterne midler. Et synspunkt, de deler med Aase Pedersen.

- Jeg forsøger som tillidsrepræsentant at få HK’erne på Aarhus Universitet til at gå ind i fundraising. Men det kræver, at man er villig til at tage kurser, så man lærer, både hvor og hvordan man ansøger om de mange, mange millioner kroner, der er tilgængelige hos fonde i udlandet. Jeg plejer at sige, at hvis man har styr på, hvordan Horizon2020 fungerer, er man stort set sikret job, griner Aase Pedersen med henvisning til EU’s forskningsprogram Horizon2020, der i perioden 2014-20 skal uddele 75 milliarder euro – eller svimlende 560 milliarder kroner – til forskning.

Hun anbefaler HK’ere at snakke med chefen om muligheden for at komme på kurser, der kan forbedre ens kompetencer inden for fundraising.

Lad forskerne forske

Peter Raben, næstformand i HK Stat, mener, at Aase Pedersen er et glimrende eksempel på, at HK’ere kan – og bør – være en bærende kraft i universiteternes søgen efter eksterne forskningsmidler.

- Vi skal hver især gøre det, vi er bedst til: forskere til at forske og undervise, HK’ere til at tage sig af det administrative. Derfor, mener jeg, der er sund fornuft i at lade HK’ere stå for opgaven med at finde ud af, hvilke muligheder der er for at søge udenlandske midler til forskning og tage sig af alle de administrative opgaver forbundet med ansøgningerne, siger Peter Raben, der ser det som et udtryk for, at HK’erne ikke er bange for at tage imod anderledes og udfordrende opgaver.

- Fundraising er en ny, spændende opgave for HK'erne, der viser, at de tænker og handler innovativt. Og når det samtidig aflaster forskerne, så de kan koncentrere sig om deres kerneopgave, er det en stor gevinst for begge parter, mener HK Stats næstformand.