Brug den hjælp, du kan få – det nytter

23. januar 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

VKC vendte op og ned på en fyret medarbejders situation og får nu hendes TR til at opfordre alle til at bruge centret.

Usikker på sig selv og sin fremtid gik en 60-årig kvindelig ansat i Hvidovre kommune for nylig ind ad døren i HK Hovedstaden – med en fyreseddel i hånden. En time senere gik hun ud igen – nu med hovedet højt og fuld af optimisme. I mellemtiden havde hun været til møde i VKC, hvor en medarbejder havde givet hende ny selvtillid og troen på et fortsat liv på arbejdsmarkedet tilbage.

VKC står for Virksomheds- og Kompetencecenter og er skabt af HK for at være med til at sikre, at medlemmerne til hver en tid har de rette og opdaterede kompetencer, både til at løse de daglige arbejdsopgaver og til at være attraktive for potentielle arbejdsgivere. Mødet herinde for medarbejderen fra Hvidovre var blevet i stand på initiativ af hendes tillidsrepræsentant, Annie Andersen, som var indstillet på at gøre, hvad hun kunne for at hjælpe sin kollega videre. Og tillidsrepræsentanten gik selv med til mødet:

– Jeg tænkte, at nu gælder det om at udnytte opsigelsesperioden bedst muligt. Derfor fik jeg aftalt et møde med en medarbejder i VKC, som jeg håbede kunne støtte min kollega i at tage det første svære skridt efter sin afskedigelse, fortæller Annie.

Formålet med mødet var at hjælpe med en afklaring af de personlige og faglige kompetencer, som skal være på plads, for at man kan komme i gang med at søge nyt job.

Svært at vide, hvad man er god til

Sagen for den fyrede medarbejder var, at hun havde vanskeligt ved at se, hvordan hun skulle komme videre i sit arbejdsliv. Hvad kan jeg egentlig? Hvad vil jeg? Og hvordan kommer jeg dertil? Spørgsmålene hun stillede sig selv var mange, og optimismen var ikke stor.

– Når man var været det samme sted i 30 år og bare passet sit arbejde, kan det godt være svært at finde ud af, hvad det egentlig er, man er god til, og hvad det er for kompetencer, man besidder. Og her var VKC-medarbejderen rigtig god at tale med. Så da vi gik ud af døren efter mødet, var vi fulde af optimisme og tænkte 'Hold da op, hvor kan vi meget'. Det var utrolig opløftende, fortæller tillidsrepræsentanten, som i forsøget på at hjælpe sin kollega også lærte en del om sig selv.

Fagforeningen er der for os

Næste skridt på vejen til et nyt job for den fyrede medarbejder var et kursus, også i VKC-regi, hvor hun lærte lidt om at udforme et CV, skrive en jobansøgning, blive opmærksom på sine udviklingsområder, få lagt en plan for sin fremtidige jobsøgning osv. Dernæst kan hun via JobBørsen, som er oprettet parallelt med VKC, få hjælp til at søge et konkret job.

– Det er nogle virkelig gode muligheder, vi som medlemmer har for at få hjælp, når vi bliver arbejdsløse. Og mit budskab med denne historie er, at det er vigtigt at huske på, at der sidder en masse dygtige mennesker i vores fagforening, der er der for én, når man har brug for det, siger Annie Andersen og understreger, at fagforeningen i høj grad hjalp hendes fyrede kollega:

– At komme på vaklende ben og gå sikkert derfra med rank ryg – jamen, det betyder jo alt, når man lige har fået en fyreseddel i hånden, som hun siger.

Sidst opdateret 23. januar 2017 kl. 09:19

Jobformidling Udvikling