Her bydes administrationsbachelorer velkommen

23. januar 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

En af de kommuner, der er gået forrest med at ansætte de nye administrationsbachelorer, er Tårnby. Her har man i dag ikke færre end otte af slagsen ansat og er klar til at tage imod yderligere tre eller fire.

– Vi tog nogle allerede fra det første hold. Vi kunne se, at vi havde job, der ville passe perfekt til dem, siger personalechef Helle Poulsen og peger på, at administrationsbachelorerne typisk sidder i administrative stillinger, hvor der stilles krav, der ligger et sted mellem sagsbehandlerens og akademikerens. Dvs. analyseopgaver, lidt tungere økonomiopgaver og rapportskrivning. På den måde forsikrer hun, at de ikke vil blive brugt som sagsbehandlere og dermed ikke vil kunne erstatte andre HK'ere.

TR Susanne Pedersen tv. og personalechef Helle Poulsen, Tårnby kommune

Måske af samme grund er de også blevet taget godt imod af de 'klassiske' HK'ere, fortæller Susanne Pedersen, tillidsrepræsentant for 220 af kommunens ca. 250 ansatte på HK-overenskomst. Og hun lægger også vægt på, at administrationsbachelorerne ansættes til helt andre funktioner end fx sagsbehandlernes.

– Det betyder, at vi ikke går i vejen for hinanden. Vi kan noget, de ikke kan – og omvendt, siger hun.

Som personalechefen ser det, ligger administrationsbachelorernes interesser da også nogle andre steder.

– Vi overvejer meget i forhold til hvert eneste job, vi skal besætte, om det skal være en almindelig HK'er, en professionsbachelor eller en akademiker. Jeg kan se job i vores organisation, der er oplagt for hver af de tre typer ansatte, siger Helle Poulsen.

Både hun og Susanne Pedersen kan tydeligt mærke forskellene på de to slags HK'ere. En af dem er, at administrationsbachelorer har klart en længere teoretisk uddannelse og kun meget lidt praktik (fire måneder), mens det er omvendt for de kontoruddannede HK'ere.

– De praktiske kompetencer er meget stærkere hos de kommunale elever, siger tillidsrepræsentanten og understreger, at det i sig selv gør, at de supplerer hinanden fint.

Indtaget af administrationsbachelorerne har derfor heller ikke ændret på, hvor mange kontorelever Tårnby Kommune tager. Antallet ligger stadig på syv om året. Og det er også stadig ca. halvdelen af disse, som siden fastansættes. Samtidig lægger personalechefen vægt på, at videreuddannelse af alle HK'erne står som centralt tema i kommunens personalepolitik. Det gælder både ift. Kommunom, Diplom osv.

Rent lønmæssigt begynder administrationsbachelorerne på et lidt højere grundløns niveau end den almindelige HK'er, men under akademikernes. Og på den måde giver ansættelsen af bachelorerne ifølge personalechefen også god økonomisk mening, fordi de i et vist omfang kan løse opgaver, som man tidligere var nødt til at ansætte AC'ere for at få løst. I dag – ansætter vi ikke AC'ere, med mindre det er nødvendigt, som Helle Poulsen siger.

Efter tre-fire år med administrationsbachelorer på lønningslisten har Tårnby kun gode erfaringer.

– Der er stor begejstring for dem i de afdelinger, hvor de er ansat, fortæller personalechefen og peger også på, at et par af dem allerede har avanceret, den ene til afdelingsleder og den anden til faglig koordinator.

Alt i alt er det gode råd fra Tårnby til andre kommuner således, at man ikke skal være så tilbageholdende med at ansætte de nye administrationsbachelorer. De kommer med gode bidrag til de nye arbejdsopgaver, der stadig fylder mere i kommunerne.

– Der er ikke noget at være bange for. De er HK'ere og gode kolleger. Der, hvor det giver mening, er det rigtig fint. Og i en tid, hvor vi generelt presses af AC'erne, er der slet ingen grund til ikke at byde administrationsbachelorerne velkommen, siger tillidsrepræsentant Susanne Pedersen.

Sidst opdateret 23. januar 2017 kl. 09:38

Karriere

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK