Ring og få styr på din karriere

23. januar 2017  |  HK Privat

HK’s Karrieretelefon har fra 1. februar åbent hver dag fra kl. 13 til 16, og et fast team af medarbejdere sidder hver dag klar til at vejlede og hjælpe dig med at udvikle dit arbejdsliv.

Medarbejdere ved HK's Karrieretelefon.

Fra HK/Privatbladet nr. 1, som udkommer 27. januar 2017

Karriere kan måske godt lyde en smule stort og forkromet. Men i virkeligheden handler det bare om, at man træffer nogle bevidste valg i forhold til udviklingen i sit arbejdsliv.
Sådan siger teamleder for HK’s Karrieretelefon Louise Theil.

- Hvis man ikke gør sig nogen tanker om, hvad man gerne vil, og hvad man er god til, så bliver det tilfældighederne, der kommer til at råde. Og så bliver det også tilfældigt, om man kommer til at have et job, man trives i, og om man har de kompetencer, arbejdspladserne efterspørger. Vores mål er at hjælpe til, at man selv tager styringen og får større indflydelse på sit eget arbejdsliv.

De færreste har en fuldstændig klar idé om, hvad de gerne vil, og det er helt i orden.
- Det er lige netop derfor, vi er her. Vi vil nemlig gerne stille de spørgsmål, der kan hjælpe til en afklaring af, hvad man egentlig har lyst til og behov for, forklarer Louise Theil.

- Ambitionsniveauet, behovet og ønskerne kan jo være vidt forskellige. Det er også helt fint. Det vigtigste er, at man er bevidst om de valg, man træffer, og konsekvensen af dem. Karriere behøver ikke at betyde, at man skal klatre op ad en rangstige. Det kan også være et ønske om at få nogle lidt andre opgaver end dem, man sidder med til daglig, eller et ønske om at blive bedre til et eller andet, siger hun.

Vi er tæt på medlemmerne

Alle vejlederne på Karrieretelefonen er særligt uddannede i at hjælpe HK’ere og kender derfor både til de uddannelser, HK’ere har, og den efter- og videreuddannelse, der er mest relevant i forhold til de ønsker, den enkelte har. Vejlederne er også i tæt kontakt med de mange HK-konsulenter, som hver dag har kontakt med virksomheder og er opdaterede på, hvilke kompetencer og kvalifikationer der bliver efterspurgt på arbejdsmarkedet.

- Det er vores ambition at være så tæt på medlemmernes dagligdag som muligt. Derfor gør vi rigtig meget ud af hele tiden at sætte os ind i medlemmernes fagområder og uddannelsesmuligheder. Vores anden store styrke er, at vi er uafhængige og uvildige. Vi vejleder i forhold til den enkeltes interesser, og vi gør os umage for at møde hvert enkelt medlem, præcis hvor hun eller han er i sit arbejdsliv lige nu og gerne vil hen fremadrettet, forklarer Louise Theil.

Betaling og frihed til uddannelse

Mange HK-medlemmer har ret til at få fri for at tage på kurser, ligesom mange kan få uddannelse betalt via kompetencefonde. Men der er så mange uddannelsesmuligheder at vælge imellem, at det kan være uoverskueligt at få overblik over, hvor man skal starte eller slutte.

- Det vil vi gerne hjælpe med. Vi ved godt, det kan være lidt af en jungle at finde vej i, så der tager vi tiden sammen med medlemmet og spørger ind og guider rundt, siger Louise Theil.

Få sat ord på dine kompetencer

Karrieretelefonens vejledere kan hjælpe med at få sat ord på egne kompetencer. Har man haft den samme jobfunktion i mange år eller måske omvendt har skiftet meget mellem mange funktioner, kan det sommetider være svært at sætte ord på, hvad man egentlig er god til, og hvordan det kan bruges i andre typer opgaver eller funktioner. Og netop det at kunne sætte ord på egne kompetencer og spotte udviklingspotentiale kan få stor betydning for ens mulighed for at blive i et job og blive ved at udvikle sig i jobbet.

- Vores mål er, at du skal føle, at vi er der for dig. Vi har god tid til at sætte os ind i den enkeltes arbejdssituation. Vi håber, at vi kan være med til at inspirere og motivere så mange medlemmer som muligt, så de både nu og fremadrettet kan bevare gode job og arbejdsopgaver, som de trives i, og som både udfordrer og udvikler dem som mennesker, siger Louise Theil.

Karriereudvikling Uddannelse

Om telefonen

er et tilbud til alle medlemmer af HK om hjælp til at finde det næste bedste skridt i karrieren. Så hvis du overvejer nye opgaver, nyt job eller videreuddannelse, så kontakt HK’s karrierevejledere. Karrieretelefonen har åbent mandag til fredag kl. 13-16 på telefonnummer 33 30 44 60. Send gerne cv og ansøgning via formularen på hk.dk/karrieretelefonen for at få sparring. Vi svarer hurtigt.

DU KAN FX FÅ HJÆLP TIL AT:
  • Blive afklaret og klædt på til jobskifte
  • Få inspiration og motivation til at gøre noget
  • Finde relevant videreuddannelse
  • Finde ud af, om du kan få penge fra kompetencefonde
  • Finde ud af, hvordan du kan blive leder
  • Afklare det næste bedste skridt i din karriere
  • Få sparring inden MUS-samtale eller jobsamtale
  • Få personlig sparring på ansøgning og cv

vil du se tidligere numre af bladet?

Gå til bladarkivet

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK