Uddannelse tæller hos midt- og vestjysk virksomhed

25. januar 2017  |  MidtVest  |

Fortsat uddannelse af medarbejderne er noget, der tæller hos Jysk Display, som Inger Stranddorf, formand for HK Privat MidtVest, har besøgt i forbindelse med OK17.

- Som arbejdsgivere skal vi være bedre til at kompetenceafklare medarbejderne løbende. Du kan ikke forvente, at du kan løbe et maraton, når du er 45 år, selv om du kunne, da du var 20, hvis du ikke har holdt din form ved lige.
- På samme måde er det, hvis du bliver ledig som 45-årig. Du tror måske, at du er i topform men har glemt, at verden har ændret sig, og kompetencerne ikke er fulgt med. Derfor er det nødvendigt, at du kommer i ”fitnesscenter” engang imellem og får afklaret, hvad du kan.
Ordene kommer fra Palle Damborg, bestyrelsesformand for og ejer af virksomheden Jysk Display i Viborg -Nordeuropas største leverandør af messestande med ca. 100 ansatte.
HK Privat har de sidste uger besøgt en stor del af de virksomheder, hvis direktører er med i Dansk Industris hovedbestyrelse, for at få fælles fokus på efter- og videreuddannelse, der er ét af ønskerne til OK17.
Foruden Dansk Industris hovedbestyrelse sidder Palle Damborg i DI’s forhandlingsudvalg, og han er enig med Inger Stranddorf i, at muligheden for efter- og videreuddannelse er et vigtigt emne i forbindelse med overenskomstforhandlingerne.

Kompetencer giver tryghed

Inger Stranddorf og Palle Damborg

Inger Stranddorf og Palle Damborg er enige i, at muligheden for efter- og videreuddannelse er et vigtigt emne i forbindelse med overenskomstforhandlingerne.

- Tryghed i ansættelsen handler i høj grad om, at du altid er klædt på til at kunne varetage andre job, end du har i dag, mener Palle Damborg.
Jysk Display foretager en kompetenceafklaring af medarbejderne og sørger for, at de bliver løftet i forhold til de ønsker, de har om fremtidig placering i virksomheden.
Desuden har Jysk Display allieret sig med uddannelsesinstitutionen Mercantec i Viborg, som medarbejderne er forbi i hold én gang om året. De spiller virksomhedsspil og får strategiske opgaver omkring økonomi, finansstyring, salg og produktudvikling.
- Det koster stort set ingenting at få lavet kurserne, hvis vi søger de rigtige efteruddannelsesmidler, og medarbejderne kommer tilbage med en fantastisk gejst og har fået øjnene op for hinandens kompetencer og et vigtigt indblik i virksomhedens værdikæde, fortæller han.

Nytårshilsen fra HK Privat

Inger Stranddorf havde en nytårshilsen med til Palle Damborg i form af et nytårskort og en flaske champagne.
Det var en champagne til 520 kroner for at illustrere, hvor lidt det egentlig koster om året at sikre en medarbejder mulighed for efter- og videreuddannelse.
Udover bedre uddannelsesmuligheder går HK Privat blandt andet til forhandlingerne med krav om, at flere medarbejdere skal dækkes af en overenskomst, og om mere fleksible arbejdstider for blandt andet seniorer.
Hos Jysk Display, som har overenskomst, oplever Palle Damborg mange medarbejdere, der gerne vil flytte deres arbejdstid, eksempelvis møde ind tidligere for at kunne hente børn i daginstitution om eftermiddagen.
- Fleksibilitet betyder meget for medarbejderne. Som virksomhed kan vi lave alle de ændringer, vi vil, men det hjælper ikke noget, hvis det kommunale system ikke følger med. Der er mange virksomheder, der ikke længere holder industriferie, og kan vi få institutionerne til at holde åbent, så medarbejderne kan flekse, vil det være rigtigt godt, siger han.
Overenskomsterne på industriens område gælder direkte for ca. 6.000 virksomheder og omfatter ca. 230.000 medarbejdere. Desuden er de toneangivende for overenskomsterne i hele den private sektor. Parterne sigter mod at forhandle færdig i starten af februar.

Læs mere om OK 2017

Se også Inger Stranddorfs blog

OK2017 Job og uddannelse

Lær nyt!