I nærkontakt med medlemmerne

27. januar 2017  |  Østjylland  |

En udvalgt virksomhed. Et aktuelt emne og så er det ellers bare om at få ringet. Vi kalder det ringeaften og det er dig, vi ringer til.

Der er ikke to virksomheder, der er ens. Men de har alle aktuelle emner, udfordringer eller ønsker, hvor HK kan hjælpe.

- Det kan være svært for os at tale med alle vores medlemmer på en stor virksomhed ved et enkelt besøg. De skal jo passe deres arbejde. Derfor har vi indført ringeaftener, hvor hele teamet sidder sammen og ringer til medlemmerne på en udvalgt arbejdsplads, for at tale med dem om det, der sker lige nu på deres arbejde, fortæller faglig konsulent i HK Handel Østjylland, Lone Kiel.

I aften er det medlemmerne på en kontor/lager arbejdsplads, hvor tillidsrepræsentanten er stoppet. Derfor skal der findes en ny.

- Vi ringer og spørger medlemmerne, hvem de kan pege på. På den måde, kan vi finde den bedst egnede kandidat, som flest bakker op om. Og medlemmerne, vi taler med, er rigtig glade for, at vi ringer og spørger dem, fortæller hun.

På mange arbejdspladser er det svært at få talt med kollegaerne i løbet af arbejdsdagen. Derfor kan spørgsmål stå ubesvarede hen. Men når de så får et opkald fra HK, så kan de få vendt alt det, de har gået og tænkt på.

- Det er ikke nødvendigvis det emne, vi ringer om, som de spørger til. Det kan være alt muligt andet. Dele af overenskomsten, de er i tvivl om eller noget med arbejdsmiljøet, det lige har brug for at vende. Vi kan mærke, at de er glade for at blive kontaktet på en anden måde end bare med en mail eller et brev. Et telefonopkald, hvor vi kan tale om det, der er vigtigt for dem og deres arbejdsliv, giver en rigtig god og nær dialog, siger Lone Kiel.

Hvem den nye tillidsrepræsentant bliver, skal medlemmerne selv beslutte på en kommende generalforsamling.

- Der er nogle bud og dem skal vi arbejde videre med. Det er jo ikke sikkert, at personer, kollegaerne peger på, har overvejet sådan et tillidshverv. Så det skal vi have talt med dem om, siger Lone Kiel.

Medlemskab

HK ØSTJYLLAND