Ny duo sætter den unge dagsorden i HK Midt

30. januar 2017  |  Midt

For både Maria og Michelle, der er blevet valgt til formand og næstformand i HK Ungdom Midt, var det deltagelsen i årets Jobpatrulje, der gav dem skubbet til at stille op. Nu går de forrest i det aktive unge netværk, når distancen mellem unge og HK skal forkortes.

- På et netværksmøde hørte jeg om Jobpatruljen, som jeg meldte mig til, og efter to uger med mange fede oplevelser sammen med Jobpatruljen fik jeg smag for mere.

Vi besøgte en arbejdsplads, hvor en medarbejder ligefrem sagde ”Vil I ikke nok hjælpe os?”. Her gav det virkelig mening og gjorde en forskel

fortæller Maria Christensen om en intens oplevelse, der stadig giver hende gåsehud, når hun fortæller om den – og altså gav hende mod på mere fagligt arbejde i HK Ungdom. Michelle Pedersen supplerer:

- Man bliver virkeligt overrasket over, at der trods alt er så mange problemer derude. Netop derfor er det så vigtigt, at Jobpatruljen sætter fokus på det.

Michelle Pedersen (tv.) og Maria ChristensenMichelle Pedersen (tv.) og Maria Christensen Maria Christensen er nyvalgt formand for HK Ungdom Midt. Hun læser til professionsbachelor i offentlig administration på UCL. Maria har tidligere arbejdet i butik, og hun har været medlem af HK i mange år. Hun sidder i bestyrelsen for ABL/HK (Administrationsbachelorernes Landsforening).

Michelle Pedersen er nyvalgt næstformand for HK Ungdom Midt. Hun er kontoruddannet med økonomi som speciale og er i dag projektadministrator på SDU, hvor hun administrerer forskningsprojekter. Michelle er mangeårigt medlem af HK og er suppleant for sin tillidsrepræsentant.

”Frivilligt arbejde skal give mening…”

Både formand og næstformand er enige om, at arbejdet i HK Ungdom Midt også fremover bør være uformelt og give plads til stort engagement fra medlemmerne af det unge netværk:

- Frivilligt arbejde skal give mening. Det gjorde Jobpatruljen, hvor det både var hyggeligt og samtidig gav meget mening i samarbejdet med de unge. Det virkede supergodt og gjorde de unge nysgerrige, siger Maria, mens Michelle fortsætter:
   - Jeg brugte et par uger af min sommerferie fra jobbet på Jobpatruljen. Derfor skal det da bestemt give mening.
Arbejdet i HK Ungdom ser de gerne præget af den samme motivation:

- Det er vigtigt og inspirerende at gøre tingene sammen – og med det samme mål. Derfor vil vi også i et tæt samarbejde med Peter, der er ungdomskonsulent i HK Midt, arbejde for at få endnu flere med i ungenetværket.

For eksempel ved at være mere politiske aktører, deltage i demonstrationer og andre ting, der samler unge om den samme sag. Vi vil samtidig netværke på tværs af landet, hvor vi kan lære af hinanden i de forskellige ungenetværk i HK

lyder ambitionerne fra Maria.

Aktivt og synligt netværk

Står det til Maria og Michelle, så skal HK Ungdom Midt fortsat være et aktivt og uformelt netværk:
   - Vi vil gerne gøre netværket synligt for endnu flere, have en tæt dialog med Peter og være med til at sætte en dagsorden, der er baseret på input fra de unge deltagere i netværket. Vi skal være med til at forkorte distancen mellem de unge og HK, og vi skal sikre, at der ikke bliver talt henover hovedet på dem, siger Maria – og Michelle er helt enig:

- Vi er nødt til at være med til at fortælle de nye og unge om HK, om deres rettigheder og deres pligter. Det gør vi for eksempel med nogle netværksmøder, som du virkeligt kan bruge både fagligt og socialt. På den måde vil vi gerne være med til at forkorte distancen mellem unge og HK, så vi får dem med og får dem til at blive hængende.

Medbestemmelse