- Skills var spændende og lærerig

30. januar 2017  |  Nordjylland  |

DM i SKILLS 2017: Pæne placeringer til nordjyske deltagere inden for detailhandel

Danmarksmester i blomsterdekoration Julie Horne Larsen, Østervra, fik overrakt diplom og trofæ af undervisningsminister Merete Riisager. (Foto: Lars Horn/Baghuset)

Med et danmarksmesterskab i blomsterdekoration til Julie Horne Larsen fra Østervrå og sidepræmier til de to hold handelsskoleelever fra Thisted og Aalborg, var der fine placeringer til Nordjylland inden for detailhandelsuddannelserne, da DM i SKILLS 2017 sluttede 28. januar.

Godt 52.000 gæster – blandt dem de elever fra de ældste folkeskoleklasser – besøgte i løbet af de tre konkurrencedage Gigantium i Aalborg, der lagde hus til årets danmarksmesterskaber i erhvervsuddannelse. Her dystede 40 forskellige fag og 16 fag demonstrerede deres kunnen uden for konkurrence.

- Vi har brug for, at unge tager en erhvervsuddannelse – også inden for detailhandel. Derfor er Skills et godt udstillingsvindue, siger næstformanden i det faglige udvalg for detailhandel Kate Ziegler, der også er formand for HK Handel Nordjylland.

- De handelsskoleelever, der var med i konkurrencen, viste, at der er gode udviklings- og karrieremuligheder i faget, og at detailhandel ikke bare handler om at ”stå i butik;” det handler også fx om udvikling af forretningsplan, strategiske overvejelser og markedsføring, siger hun.

Anders Blaabjerg og Simon Johansen, EUX-elever fra EUC Nordvest i Thisted, vandt sammen med klassekammeraterne Lasse Kristensen og Julie Sørensen sidepris for godt købmandsskab. (Foto: Lars Horn/Baghuset)

Spændende at bruge teori i praksis
- Det har været utroligt sjovt, spændende og lærerigt at være med, fortæller EUX-elev Simon Johansen, der sammen med klassekammeraterne fra EUC Nordvest i Thisted – Anders Blaabjerg, Lasse Kristensen og Julie Sørensen – deltog i konkurrencen.

- Især har det været fantastisk at få lov til at føre den teori, vi ellers kun kender fra bøgerne, ud i praksis. Det har været meget lærerigt. Selv om vi ikke vandt den samlede konkurrence, har vi fået meget ud af at være med som én af to regionsvindere i Nordjylland. Det var dejligt at mærke, at vi kan bruge i praksis, hvad vi har lært teoretisk.

Deres projekt om at udvikle den lokale møbel- og indretningsbutik ”Hvass Design” til en helheldsoplevelse af lokale produkter indbragte de fire elever en side-pris for godt købmandsskab.

- Vi er selv glade for design og kvalitet, og har udviklet forretningskonceptet ved bl.a. at tilføje lokale produkter fra fx Thisted Bryghus og tøj fra firmaet Elsk i Klitmøller. Desuden har vi tilrettelagt forskellige events som modeshow og kvindeaften og lavet en videofilm, der præsenteret butikken, fortæller de fire handelsskoleelever.

- Vores tanke bag projektet er, at fordi vi ikke kan konkurrere med online-butikker på pris, må vi satse på kvalitet og oplevelse. Kunderne skal opleve, og der skal hele tiden være noget nyt i butikken. At arbejde med markedsføringen af dét har været meget lærerigt.

De fire EUX-elever er færdige med skolen til sommer og fortsætter inden for branchen. Simon, Lasse og Anders har allerede fået elevpladser hos Føtex i Thisted.

Camilla Hansen og Andreas Søren fra Aalborg Handelsskole vandt en sidepris for visuel markedsføring. (Foto: Lars Horn/Baghuset)

Lærer af praksis
- Jeg er ikke så stærk bogligt og lærer bedst ved at gøre tingene i praksis. Derfor har Skills-projektet været rigtig godt og har fx lært mig meget om kundekontakt, fortæller elev på Aalborg Handelsskole Andreas Bonderup Sørensen.

Sammen med klassekammeraten Camilla Sofie Møller Hansen deltog han med at projekt, der skulle give boligindretnings- og livsstilsbutikken Kalejdoskop i Aalborg yngre kunder.

Det sker bl.a. med udvikling af en app, der giver mulighed for at placere møbler m.m. visuelt 360 grader rundt i eget hjem.

- Vi har også tænkt rigtig meget over markedsføringen til den yngre målgruppe. Derfor fravalgte vi aviser, som de unge ikke læser, og satser på sociale medier, bus- og biografreklamer og en folder, fortæller Camilla.

Projektet indbragte netop de to handelsskoleelever en pris for visuel markedsføring.

Vinder af den samlede konkurrence inden for detailhandel blev EUX-eleverne Christina Lindbo og Mie Høyer Håkanson fra Handelsskolen Knord i Hillerød for deres projekt om udvikling af en herreafdeling til assessori-kæden Glitter, ”Glam by Glitter.”