Vinderne af Skills 2017: Godt at kunne skrive danmarksmester på CV’et

31. januar 2017  |  HK Handel  |

Mie og Christina brænder for faget – og er nykårne danmarksmestre i detailhandel.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) overrakte diplom og trofæ til de stolte vindere.
Foto: Lars Horn/Baghuset

- Vi har fået så mange positive tilbagemeldinger på vores projekt, blandt andet to tilbud om elevpladser. Så vi følte os sikre på at vinde.
EUX-eleverne Christina Lindbo og Mie Høyer Håkansson fra Handelsskolen Knord i Hillerød sprudler af selvtillid. Først blev de i oktober kåret som sjællandsmestre i detailhandel og ved DM i Skills 2017 – konkurrencen for erhvervsuddannelser, der blev holdt i Aalborg 26.-28. januar – viste de dommerne, at de to handelsskoleelever har noget at have deres selvtillid i.

Blandt i alt otte konkurrerende detailhold fra handels- og erhvervsskoler fra hele landet løb Mie og Christina med sejren og kan nu kalde sig danmarksmestre.
I deres vinderprojekt havde de videreudviklet Glitter-konceptet med en afdeling til mænd, ”Glam by Glitter.” I en lille pop-up shop præsenterede de accessoires til mænd og havde blandt andet lavet et katalog, hvor en klassekammerat agerede model.

- Man behøver altså ikke være hverken homo- eller metroseksuel mand for at bruge accessoires. Det viser vi ved at bygge vores herreafdeling op med maskulin værkstedsstedsstemning, metalplader og kold lyd, fortæller de to nybagte danmarksmestre, der ved siden af deres skolegang har fritidsjob i… Glitter.

Fremtid inden for detail

At deres fremtid bliver inden for detailhandel, er Christina Lindbo og Mie Høyer Håkansson ikke et øjeblik i tvivl om.

- Vi vil bare det her fag og brænder for branchen. Det er så spændende at skabe noget; at føre sin idé ud i livet.
Måske kommer vi til at lave noget sammen, for vi går rigtig godt i spænd, siger de to klassekammerater, der har lært rigtig meget af at stille op til konkurrence:

- Især har vi lært rigtig meget om personligt salg og kundekontakt, siger de.

Det tyder dommernes afgørelse da også på. Ud over at være vinder af den samlede konkurrence, vandt Christina Lindbo og Mie Høyer Håkansson også en sidepræmie i kategorien ”Mystery Shopper,” hvor en ukendt ”kunde” besøgte deres stand for at teste bl.a. kundeservice.

Med det maskuline brand ”Glam by Glitter” henvender EUX-eleverne Christina Lindbo og Mie Høyer Håkansson sig med accessories til mænd. Det gjorde dem til danmarksmestre i detailhandel.
Foto: Lars Horn/Baghuset

- Vi er så stolte over at vinde. Det er rigtig godt at kunne skrive ”danmarksmester” på cv’et; i hvert fald skader det ikke, siger Christina Lindbo og Mie Høyer Håkansson, der med to tilbud fra arbejdsgivere føler sig sikre på elevpladserne til sommer.

Lærerigt at være med

For eleverne, der over tre dage konkurrerede om dommernes gunst, var det ikke kun en oplevelse at være med i Skills. Det var også lærerigt.

- Det har været en fantastisk chance for at afprøve den teori, vi ellers kun kender fra bøgerne.
Blandt andet at lave en markedsføringsplan, fortæller Simon Johansen, EUX-elev hos EUC Nordvest i Thisted.

Sammen med klassekammeraterne Anders Blaabjerg, Lasse Kristensen og Julie Sørensen deltog han med et projekt, der udviklede den lokale butik ”Hvass Design” til en helhedsoplevelse af lokale produkter.

- Jeg føler mig bedre rustet til at blive butikselev nu, siger Simon, der til sommer starter som elev i Føtex i Thisted.
For Andreas Sørensen, elev på Aalborg Handelsskole, var arbejdet med konkurrenceprojektet et godt alternativ til bøgerne.

- Jeg er ikke så stærk bogligt og lærer rigtig meget ved at gøre tingene i praksis. Derfor har jeg fået meget ud af at vores projekt med bl.a. at skabe en yngre målgruppe for den lokale interiør- og livsstilsbutik Kalejdoskop, fortæller han.

Skills er et udstillingsvindue

40 fag konkurrerede under Skills 2017 om at blive landets bedste inden for deres forskellige erhverv. Desuden præsenterede 16 fag sig udenfor konkurrence for de godt 52.000 besøgende, blandt dem elever fra folkeskolens ældste klasser.

- Skills er et godt udstillingsvindue, der viser de mange muligheder med en erhvervsuddannelse, siger næstformand i det faglige udvalg for detailhandel Kate Ziegler, der også er formand for HK Handel Nordjylland.

- Der er brug for, at unge tager en erhvervsuddannelse – også på handelsområdet. Konkurrencerne indenfor detailhandel demonstrerer, at uddannelsen ikke bare handler om at ”stå i butik,” men også om fx strategiske overvejelser, forretningsplaner og markedsføring, og at uddannelsen har mange varer på hylderne og åbner for gode karrieremuligheder, siger hun.

Læs om vinderne af DM i Skills 2016

Læs om vinderne af DM i Skills 2015