Kursus styrker arbejdet i DIN klub

31. januar 2017  |  HK Stat  |  Midt

Klubberne er en vigtig hjørnesten i vores medlemsdemokrati i HK Stat Midt. Derfor var sektorformand Brita Andersen glad for den flotte opbakning, da der blev afholdt kursus for klubbestyrelser. Målet med kurset er at styrke arbejdet og demokratiet i DIN klub.

Det var en ret fantastisk dag, fordi vi var så mange, og fordi alle gerne ville lytte og lære mere om, hvordan vi laver stærke klubber for vores kolleger og medlemmer

siger Brita Andersen, der er sektorformand for HK Stat Midt.

- Der var en god balance mellem de fælles indlæg og de seancer, hvor klubbestyrelserne skulle arbejde med deres egne klubbers handlingsplan. Det gav masser af god debat, og alle fik spændende ting på papiret, som de skulle hjem og arbejde videre med. Undervejs leverede Troels Bech* et meget inspirerende indslag omkring holdarbejde og teamwork. Den del har vi også fået en masse god respons på, siger Brita og konkluderer:

- Klubberne er et af de steder, hvor der er en tæt dialog mellem medlemmer, aktive bestyrelsesfolk og HK. Den dialog vil vi gerne styrke med konferencen for klubbernes bestyrelser, og jeg er sikker på, at vi fremover vil se endnu stærkere klubarbejde.

* Troels Bech er en dansk tidligere fodboldspiller, og nuværende sportsdirektør for Brøndby I.F.. Han har tidligere været cheftræner for Odense Boldklub i perioden 2012-14. Troels var i EfB som den første træner i dansk fodbold ansat på en funktionærkontrakt, hvilket medførte at både han og klubben kan opsige samarbejdet med 3 måneders varsel, som i enhver anden virksomhed på det danske arbejdsmarked.

”Jeg har fået rigtigt meget med hjem…”

Bente Haugaard Kristensen, SDU
Bente Haugaard Kristensen
TR Sundhedsvidenskab,
Arbejder for Mastersekretariatet,
Syddansk Universitet (SDU)
    - Det har været en kanon god 1½ dag. Troels Bech overgik mine forventninger. Han havde en god og nem tilgang til det at få tingene til at arbejde sammen. Vi er 3 i bestyrelsen, og det var rigtig godt at få nye ideer til at få aktiveret os alle, så vi står stærkere og kan arrangere mere sammen.

- Jeg har fået rigtigt meget med hjem. Både fordi jeg her mødte andre klubbestyrelser og kunne høre, hvordan de gør i hverdagen. Og så var det super godt at få lagt en handleplan. Den kan vi bruge til at skabe mere ejerskab for klubben, og til at fordele arbejdet, så vi kan nå mere og være mere synlige. Og så giver sådan et kursus også tid til at få arbejdet dybere med planerne for klubben, end hvad man når i hverdagen.

- Jeg har allerede fået et par konkrete ideer. Vi skal lave en velkomstpakke for nye medlemmer, så de får mest ud af deres HK-medlemskab. Og noget til ikke-medlemmer, der viser dem, hvad de får ved at være med i HK. Så vil vi også lave et fælles arrangement mellem de 3 klubber på SDU om samme emne, efterfulgt af noget socialt og fagligt.

”Klædt på til bestyrelsesarbejdet…”

Tanja og Susan, EAL
Tanja Rasmussen,
Susan Von Seelen,
Erhversakademiet Lillebælt (EAL)
    - Vi er en helt nyvalgt bestyrelse, så det er rigtig godt at komme med på kursus og få en masse viden, input og nyttige værktøjer, så vi bliver klædt på til bestyrelsesarbejdet. Det giver også et godt netværk at møde de andre klubbestyrelser og få en snak med dem om deres erfaringer som bestyrelse.

- Det at få lagt en handlingsplan for det første år er også mega godt. Den kommer til at styre arbejdet på en konkret og håndgribelig måde. Næste skridt er at få Danny og Brita (fra HK, red.) på besøg for at fortælle mere om, hvad vi kan bruge HK til, og hvad medlemmerne kan bruge deres medlemskab til.

- Vi har besluttet, at vi skal ud og være så synlige som muligt, så medlemmerne ved, hvad de kan bruge os til. Og at de tør bruge os. Vi skal også i gang med at lave arrangementer for klubbens medlemmer. Fokus skal være arbejdsglæde, fx i form af foredrag. For selvom udgangspunktet er godt, kan arbejdsglæden altid forbedres.

Troels Bech, teamwork-tunnel

Troels Bech giver en simpel øvelse i at være opmærksom, og stole på andre. (Og så giver det en fantastisk fornemmelse og energi, at løbe gennem et hav af hænder.) Her fra tilsvarende kursus for HK Klubberne i HK Kommunal Midt.

Uddannelse

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

Gode kolleger gør