Nordjylland har næstflest statslige HK’ere

31. januar 2017  |  Nordjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Tilflyttede arbejdspladser har givet flere medlemmer til HK Nordjyllands statssektor

- Vi har gjort en stor indsats for at organisere nyansatte, siger formand for HK Stat Nordjylland Jonna Vestergaard.

Nordjylland har nu flest statsansatte HK-medlemmer i provinsen. Således har HK Stat Nordjylland passeret de 2.000 medlemmer. Kun i hovedstaden er der flere.

Det fremgår af årsberetningen, som HK Stat Nordjylland netop har udsendt forud for sin generalforsamling 14. marts.

Årsberetning 2016

- Det skyldes først og fremmest, at regeringen har flyttet statslige arbejdspladser fra København til provinsen, siger formanden for HK Stat Nordjylland Jonna Vestergaard.

Nordjylland har således – ifølge regeringens plan ”Bedre Balance” – modtaget godt 500 arbejdspladser. Flest hos Statens Administration, der har flyttet 226 arbejdspladser til Hjørring - 170 af dem er HK-jobs. Også Ankestyrelsen, Geodatastyrelsen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Forsvarets Regnskabsstyrelse og Skat har flyttet HK-stillinger til landsdelen.

Mange nyansatte nordjyder i de tilflyttede stats-jobs var allerede medlemmer af HK, men godt 100 nye medlemmer er kommet til fagforeningen.

- Vi har gjort en stor indsats for at organisere de nyansatte, der ikke allerede var med i fagforeningen, fortæller Jonna Vestergaard.

Fagforeningen har blandt andet hjulpet alle nyansatte med at blive rigtigt indplaceret i lønsystemet.

- Det har været et stort arbejde for vores faglige medarbejdere, men det viser netop, hvad det er, fagforeningen kan, siger Jonna Vestergaard.

De ansatte på landsdelens nye statslige arbejdspladser er i fuld gang med at oprette HK-klubber og vælge tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Hos Geodatastyrelsen i Aalborg og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, STAR, i Brønderslev skete det i december, mens de ansatte hos Statens Administration i Hjørring stiftede HK-klub 23. januar.

Generalforsamling

HK Stat Nordjylland holder generalforsamling 14. marts kl. 17.00 i Aalborg Kongres & Kultur Center.

Hent dagsorden m.m. som pdf

Problemer med login?

Log ind med NemID