346 nordjyske HK’ere kan ikke få overenskomst

31. januar 2017  |  Nordjylland  |

HK Privat Nordjylland har netop udsendt sin beretning forud for generalforsamlingen i marts.

346 nordjyske HK-medlemmer er forhindret i at få overenskomst med deres arbejdsgiver. De er ramt af den såkaldte 50 procent-regel, der siger, at mindst halvdelen af en virksomheds ansatte skal være medlemmer af HK, inden fagforeningen kan forlange en overenskomst.

Det fremgår af årsberetningen fra HK Privat Nordjylland, som netop er udsendt forud for generalforsamlingen den 15. marts.

Årsberetning 2016

I hele landet er omkring 3.000 HK-medlemmer ramt af reglen, som HK Privat indtil videre uden succes har forsøgt at få ophævet i overenskomstforhandlinger med arbejdsgiverne.

- Det er en helt igennem udemokratisk og uretfærdig regel, som kun HK’ere lider under, siger formand for HK Privat Nordjylland Kirsten Estrup Madsen.

- Vi oplever virksomheder, hvor kun HK’erne ikke kan få overenskomst, mens kolleger fra andre fag har ordnede løn- og arbejdsforhold. Derfor vil vi i HK Privat stadig forsøge overbevise arbejdsgiverne om, at reglen skal væk, siger hun.

Flere virksomheder skal have overenskomst
HK Privat Nordjylland gør et stort arbejde for at tegne overenskomster med nordjyske virksomheder, fremgår det af beretningen til generalforsamlingen.

Således afdækker fagforeningen hvilke virksomheder, der opfylder 50 procent-reglen, så den kan rejse krav om overenskomst. Indsatsen for at organisere flere ansatte i fagforeningen er også et led i arbejdet for flere overenskomstdækkede virksomheder.

- Overenskomster er vigtige, dels fordi de er hovedhjørnestenen på arbejdsmarkedet – men ikke mindst fordi de giver ansatte ordnede løn- og arbejdsforhold og goder som fx barselsorlov med løn, indbetalinger til pension og muligheder for uddannelse, slår Kirsten Estrup Madsen fast.

Selvom ansatte uden overenskomst kan have goder, som ligner overensomstens, i deres ansættelsesforhold, så er overenskomst en sikkerhed, pointerer hun.

- I modsætning til de individuelle goder på arbejdspladsen er kollektive overenskomster underlagt fagretslige spilleregler, og det giver sikkerhed for, at goderne ikke bare kan forsvinde over natten, siger HK Privat Nordjyllands formand, der opfordrer til at støtte op om fagforeningens indsats for at overenskomstdække alle nordjyske virksomheder.

Generalforsamling

HK Privat Nordjylland holder generalforsamling 15. marts 2017 kl. 17.00 i Aalborg Kongres & Kultur Center.

Hent dagsorden m.m. som pdf