OK17: Nytårsbesøg hos direktører skal give mere efteruddannelse

31. januar 2017  |  HK Privat  |

Samtidig med overenskomstforhandlingerne på industriens område besøger HK/Privat alle medlemmerne af DI’s hovedbestyrelse. Det sker for at få fokus på efteruddannelse ved OK-forhandlingerne – et af de områder, hvor HK/Privat og arbejdsgiverne har fælles interesser.

Peter Kjær Jensen, i midten, sammen med René Knudsen og Eigil Johannesen fra HK Service Hovedstaden.

Fra venstre: René Knudsen, HK Service Hovedstaden, Peter Kjær Jensen, landechef i PostNord, og Eigil Johannesen, fællestillidsrepræsentant i PostNord.

PostNord Danmark, Jysk Display og Haribo Produktion. Umiddelbart tre virksomheder, der ikke har noget med hinanden at gøre, men de har det til fælles, at deres direktører er en del af Dansk Industris 49 mand (m/k) store hovedbestyrelse. Og netop alle de virksomheder, der er repræsenteret i DI’s hovedbestyrelse – både dem med og uden overenskomst - har HK/Privat besøgt efter nytår med en flaske champagne og et nytårsforsæt om en større satsning på efter- og videreuddannelse ved overenskomstforhandlingerne, der kører nu.

Hos PostNord Danmark tog den danske landechef, Peter Kjær Jensen, imod HK/Privat på hovedsædet tæt på lufthavnen i Kastrup.

- Vi skal være effektive og tjene penge. Derfor tror jeg på bedre uddannelse af medarbejderne, sagde Peter Kjær Jensen, som dog også fortalte, at udviklingen nok vil betyde færre medarbejdere over tid.

- Vi har været organiseret siden omkring år 1624, og jeg har ingen planer om, at vi ikke skal være overenskomstdækket. Jeg hører, at nogle melder sig ud af arbejdsgiverforeningerne for at slippe for overenskomst, og det er bekymrende, fortalte Peter Kjær Jensen, der desuden understregede, at han går ind for lige konkurrencevilkår.

Løbende uddannelse til gavn for alle

Det kvitterede HK Service Hovedstadens formand, René Knudsen, for og fortalte samtidig om, hvorfor HK/Privat lægger så meget vægt på bedre efter- og videreuddannelse til overenskomstforhandlingerne.

- Løbende opkvalificering er den mest effektive måde at sikre sig selv et godt job på. Det holder dig skarp og giver dermed mere værdi for både for den enkelte lønmodtager og for virksomhederne, sagde han.

Champagnen, som virksomhedslederne fik som opmærksomhed, kostede 520 kroner. En anselig sjat penge for en champagne, men der er en særlig pointe. Det koster nemlig blot 520 kroner om året at sikre en medarbejder mulighed for betalt efter- og videreuddannelse. Som virksomhed får man adgang til midlerne i kompetencefondene, når man har en overenskomst.

Forhandlinger for hele den private sektor

I skrivende stund er der forhandlinger i gang om overenskomsterne på industriens område. De gælder direkte for ca. 6.000 virksomheder og omfatter ca. 230.000 medarbejdere. Desuden er de toneangivende for overenskomsterne i hele den private sektor.

I Viborg besøgte Inger Stranddorf, formand for HK/Privat MidtVest, Jysk Display, som er Nordeuropas største leverandør af messestande med cirka 100 ansatte. Virksomheden har overenskomst, og bestyrelsesformand og ejer Palle Damborg, der er med i Dansk Industris hovedbestyrelse og forhandlingsudvalg, er enig med Inger Stranddorf i, at efter- og videreuddannelse er et vigtigt emne ved overenskomstforhandlingerne.

CO-industri (som HK/Privat, 3F og Dansk Metal er med i) og Dansk Industri sigter efter at have en aftale klar i første del af februar.

Efteruddannelse Overenskomst

Medlemmerne har stemt ja til de nye overenskomster

Se listen over forlig

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK