Statens vaccineproduktion er nu saudisk

31. januar 2017  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |

ssi

Med købet af SSI's vaccineproduktion har det malaysiske firma AJ Biologics og deres saudiarabiske ejere for næsten ingen penge fået fodfæste i Europa. De kan overtage SSI's velrenommerede vaccineprodukter - som i 2015 indbragte 263 millioner kroner i eksportindtægter - i stedet for selv at skulle bruge 6-8 år på at få godkendt egne præparater til salg på det internationale marked, skrev Weekendavisen, da salget blev offentliggjort.

Den 17. januar overgav Statens Serum Institut (SSI) officielt produktionen af vacciner og 500 medarbejdere til køberne fra AJ Vaccines. De nye saudiske ejere vil ansætte flere og investere i en tiltrængt modernisering, lyder det.

En langstrakt salgsproces. Omfattende personaleflugt. En lammet produktion, der til sidst ikke engang kunne levere vacciner til de danske spædbørn.

Den politiske proces omkring salget af statens hæderkronede produktion af vacciner har været lang, men den 17. januar fik de omkring 500 ansatte i vaccineproduktionen nye ejere. Nu er det således malaysiske AJ Vaccines A/S, der med et saudiarabisk konglomerat i ryggen, producerer vacciner mod fx polio og tuberkulose på SSI's grund på Artillerivej i København. Og de nye ejere fejrede overtagelsen med et brag, da de inviterede deres nye ansatte til festaften på et nærliggende hotel.

Staten sælger vaccineproduktion til saudiarabere

Køber: "et utroligt lavt beløb"

Og måske gav købsprisen på 15 millioner kroner de nye ejere god luft i budgettet til at feste. I hvert fald udtalte Klaus Hermansen, som har rådgivet det malaysiske selskab gennem hele købsprocessen sidste sommer, at den nye ejer i det hele taget har gjort en fin handel:

- At give 15 millioner kroner for en medicinalvirksomhed med cirka 500 ansatte og gode produkter er et utroligt lavt beløb. Men det skyldes jo, at de har kørt med underskud i de senere år. Det har haft en kæmpe betydning for prisen, sagde han dengang til Weekendavisen.

Avis: Langstrakt salg har kostet staten millioner

I mellem tiden har AJ valgt Klaus Hermansen som ny direktør for vaccineproduktionen. Opgaven er at genvinde en nøgleposition blandt vaccineproducenter i Danmark og på verdensplan.

AJ-direktør: Vi vil ansætte flere

Til branchemediet Medwatch udtaler den nye direktør, at der er flere ansættelser på vej. AJ forventer i løbet af året at komme op på 550 ansatte, mens der var 481, da salget blev aftalt i juni 2016.

- Vi vokser forretningen, og vi øger produktiviteten. Vi kommer ikke til at skære i antallet af medarbejdere, som mange andre investorer måske ville have gjort. Vi vil øge antallet af medarbejdere i år, og måske også næste år, og derefter vil det stabiliseres, fortæller Klaus Hermansen, CEO for AJ Vaccines A/S, til Medwatch.

SSi bruger ifølge den nye direktør for AJ Vaccines kun omkring 20 procent af den samlede produktionskapacitet. Derfor mener de nye ejere, at der er stort potentiale for vækst. Især fordi de ser et stort behov i verden for de vacciner, som SSI indtil nu har produceret. Blandt andet er det ambitionen at øge produktionen af polio-vaccine med 6 gange.

- Vi har en ekspansionstilgang til det her foretagende. Vi kommer til at gå hele vejen (...) Vi kan ikke bare skabe en forretning, vi kan skabe en succes, siger han optimistisk til Medwatch.

Imponeret over vaccineportefølje og historik

Siden 1902 har Statens Serum Institut lavet serum og vacciner, og det har vakt købernes interesse. Dr. Tabassum Khan, administrerende direktør for AJ Pharma Holding og bestyrelsesformand i AJ Biologics, har tidligere udtalt beundring for seruminstituttets lange historie.

- Vi er imponerede over den vaccineportefølje og produktionskompetence, som SSI har opbygget igennem årene, samt over instituttets historik og positionering indenfor sundhedssektoren på tværs af landegrænser. I fortsættelse af vores analyse og med hjælp fra vores rådgivere, herunder NNE Pharmaplan, Bech-Bruun og KPMG, forudser vi et betydeligt vækstpotentiale foruden samarbejdsmuligheder og forretningssynergier, udtaler direktøren i en pressemeddelelse.

- Vi ønsker at udvikle og udbygge vaccinevirksomheden i Danmark og i udlandet. At være en del af SSI i København og dets forskningsmiljø er af afgørende betydning for vores strategi og fremtidsplaner, tilføjer han.

TR: Positive toner fra nye ejere

På SSI er Joan Hindsgaul-Nissen tillidsrepræsentant for en del af de HK'ere, som bliver i den statslige del. Hun glæder sig på kollegernes vegne over, at der nu er kommet styr på deres fremtid, så de kan begynde at se fremad.

- Det er godt, at det er lykkes at bevare de mange arbejdspladser og det er positivt, at de siger, at de vil ekspandere og både ansætte flere og investere i opgradering af udstyr. Vi ser frem til det fremtidige samarbejde, siger Joan, der som medlem af HK Stats Hovedstadens bestyrelse har fulgt salgsprocessen tæt hele vejen.

TR til minister: Manglende strategi truer beredskab

HK Statbladet har tidligere fået afslag fra Sundheds- og Ældreministeriet på en anmodning om indsigt i de analyser, der ligger til grund for salget af SSI vaccineproduktion og SSI Diagnostica.

Baggrund: Solgt for 15 millioner

Først satte politikerne SSI's priser ned fra 2012. Så voksede vaccinedivisionens underskud år for år, og personaleflugt lammede produktionen.

Personaleflugt lammer vaccineproduktionen

SSI ramt af personaleflugt: Irske børn fik ikke deres vaccine

Den danske stat har solgt vaccinedivisionen til AJ for 15 millioner kroner. Ansvaret for produktion af en række vacciner mod virus- og bakteriesygdomme er fra den 17. januar 2017 overtaget af køber. Det omfatter bl.a. vacciner mod tuberkulose, polio, difteri, stivkrampe og kighoste.

Medarbejderflugt på SSI rammer spædbørn med risiko for tuberkulose

Med i handlen følger cirka 500 ansatte og produktionsudstyr på fabrikken til en bogført værdi på 63 millioner kroner, som den ny ejer overtager. Salget begrundes med, at staten slipper for et stort årligt underskud.

Men paradokset er, at de senere års voksende underskud faktisk skyldes netop statens planer om at sælge. Personaleflugt og tekniske udfordringer (med udstyr, der ifølge HK Statbladets oplysninger er delvist forældet) har lammet produktionen.

Siden finanslovsaftalen for 2012 blev indgået, har det stået klart, at SSI's tid som producent af lægemidler var ved at rinde ud. I aftalen blev det vedtaget at sænke prisen på børnevaccinerne i det danske vaccinationsprogram, som SSI hele tiden har haft monopol på at levere. Baggrunden var, at de danske priser lå højere end de tilsvarende vacciner i Sverige og Norge, hvor præparaterne bliver købt ind via udbud.

Med den politiske aftale blev økonomien i SSI's vaccineproduktion uholdbar.

Rigsrevisionen: Højere priser grundet forsyningssikkerhed og forskning

Rigsrevisionen har flere gange undersøgt SSI. Statens vagthund konkluderede i 2004, at

• SSI's vaccinepriser var højere end eller svarede til priserne i Holland, Norge og Sverige
  • SSI's priser i højere grad end priserne i de øvrige lande var inklusiv forsyningssikkerhed, returret, mulighed for løbende at kunne bestille vaccinen, fri levering mv.
  • prisforskellene må ses i sammenhæng med de forskellige vilkår for fremskaffelse og videresalg af vacciner, herunder at SSI opretholder forskning, udvikling og produktion af vaccine fortrinsvis til et mindre, nationalt marked
  • de indhentede oplysninger indikerer, at SSI’s kommercielle diagnostiske aktiviteter og produktionskapacitet på vaccineområdet bidrager til at styrke det danske beredskab mod smitsomme sygdomme
Kilde:  Rigsrevisionens beretning til statsrevisorerne Juni 2004

Kritik af salget i medierne

I Weekendavisen fik de ansvarlige ministerier sidste år kritik for at håndtere salget dårligt.

'Til trods for, at Finansministeriet og Sundhedsministeriet længe har kendt til økonomien i SSI's vaccineproduktion, og det har ligget i kortene, at staten skulle gå ud af lægemiddelvirksomheden, har ministerierne ikke gjort vaccineproduktionen klar til at blive solgt. Forretningsområdet er ikke blevet udskilt som et selvstændigt datterselskab, hvad der ellers ville gøre det lettere at afhænde virksomheden. Dertil kommer, at vaccinefabrikkens IT-system ikke er blevet separeret fra SSI's øvrige aktiviteter,' skrev Weekendavisen.

Som led i salget har SSI indgået aftale med køber om at levere vacciner til børnevaccinationsprogrammet i en overgangsperiode på 30 måneder. Prisen kendes ikke.

'Hvilken producent, der herefter skal levere vacciner til programmet, vil blive fastlagt efter en udbudsrunde, der påbegyndes i første halvår af 2017', skriver SSI i en pressemeddelelse.

Da Information sidste år skrev om salget af vaccineproduktionen, og om hvordan problemerne på SSI har konsekvenser for børn verden over, fik det mange læsere til at kommentere.

'Lur mig, om ikke det blot følger den sædvanlige model, hvor man gør forholdene for de offentlige virksomheder umulige, for derefter at kræve, at "effektive" private er nødt til at tage over.

'Jeg gætter på at det er en meget veltilrettelagt strategi fra SSI. Noget a la DONG's regnskabs-fusk inden salget til Goldman Sachs, hvor virksomheden var ufattelig lidt værd. Og efter salget - hokus pokus - steg værdien med næsten 20 milliarder i løbet af få måneder ;)'

'Samtidig er det netop sådan, at hvis der er tale om billige vacciner, har private firmaer ikke interesse i at producere dem.'

'SELVFØLGELIG SKAL MAN IKKE SÆLGE STATENS SERUMINSTITUT!!! Det er en del af totalforsvaret, det er en del af værnet ved epidemier,' lød kommentarerne fra nogle af læserne.

SSI's nye ejere

Aljomaih-koncernen blev grundlagt i 1936 og har sidenhen vokset sig til et af de førende konglomerater i Saudi-Arabien. Koncernen er aktiv inden for sundhedssektoren via investeringsenheden AJ Pharma Holding og datterselskaber som AJ Biologics med base i Malaysia.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK