Nye opgaver og kompetencer venter skolesekretærer

01. februar 2017  |  MidtVest  |

Hvordan ser fremtidens skolesekretær ud? Det blev 35 skolesekretærer klogere på, da de mødtes til netværksmøde i Viborg.

Skolesekretærens arbejde er under forandring. Nye opgaver er kommet til de seneste par år, og HK Kommunal har fået udarbejdet et hæfte, der beskriver de nye tider og dermed også den nye rolle for skolesekretæren.

Hæftet dannede baggrund for en temadrøftelse om "Fremtidens skolesekretær - nye opgaver og kompetencer", da 35 skolesekretærer fra Fjerritslev, Grenaa, Harboøre, Horsens, Jammerbugt, Lemvig, Norddjurs og Skive mandag 30. januar 2017 mødtes til det første møde i et nyt landsdækkende HK-netværk for skolesekretærer i HK-huset i Viborg.

Se mere om netværket

Sammensat profil

Heidi Skov

Heidi Skov (i midten), områdeformand for Skole, Bibliotek & Kultur, var med til at sætte spot på Fremtidens skolesekretær ved netværksmødet i Viborg.

Eksempelvis har den digitale udvikling og lokalpolitiske prioriteringer stor indflydelse på, hvordan opgaverne skal løses, kunne Heidi Skov, områdeformand for Skole, Bibliotek & Kultur, og Güler Celik , fagkonsulent i HK Kommunal, fortælle.

Porteføljen af opgaver indeholder stadig klassisk administration og sekretæropgaver, men decentraliseringen betyder samtidig, at skolesekretæren har overtaget mange økonomiopgaver fra forvaltningen.

Skolesekretærens profil er derfor i dag en kombination af dele fra følgende kompetenceprofiler: Frontmedarbejderen, økonomimedarbejderen, formidleren, administratoren og HR- og personalemedarbejderen.

Og det kræver, at skolesekretærerne tilegner sig nye kompetencer. Der blev derfor sat spot på, hvordan sekretærens rolle som frontfigur på skolerne kan styrkes, og hvilke uddannelsesveje der er kompetencegivende.

Flere og flere opgaver

Charlotte Warming og Ellen Margrethe Andreasen

Charlotte Warming (til venstre) og Ellen Margrethe Andreasen.

To af deltagerne var 36-årige Charlotte Warming og 42-årige Ellen Margrethe Andreasen.

Charlotte Warming er ansat på Lemtorpskolen i Lemvig. En skole med ca. 40 ansatte og 370 elever i 0.-9. klasse. Ellen Margrethe Andreasen arbejder på Thyborøn Skole, der har ca. 25 ansatte og 220 elever i 0.-9.klasse.

- Vi kan bestemt nikke genkendende til udviklingen. Vi får flere og flere opgaver, og sådan har det været de sidste år, fortæller de.

- Det er vigtigt at holde sig opdateret og få redskaber, så vi bliver bedre til at udføre opgaverne. Jeg skal snart til MUS og har nogle konkrete ønsker om uddannelse, jeg har tænkt at tage med, siger Charlotte.

- Jeg synes, at jeg vokser med opgaverne. Men jeg kunne godt tænke mig, at der kom uddannelsesforløb, som decideret er målrettet skolesekretærer, gerne i HK-regi, fortæller Ellen Margrethe.

Netværk giver muligheder

Møde i netværket for skolesekretærer i HK-huset i Viborg

Netværksleder Helle Munksgaard (stående bagerst til højre)

Netværksleder Helle Munksgaard, 54 år, var glad for, at så mange var mødt frem til netværksmødet.

- Vi skolesekretærer sidder meget alene ude på skolerne, så det er dejligt, at vi gennem netværket har mulighed for at erfaringsudveksle.

- Nogle gange får man den tanke: Hvordan gør man lige det her, og så er det rart, at man kan videndele: Man behøver ikke at opfinde den dybe tallerken hver gang, for på en anden skole har sekretæren gjort sådan og sådan. Vi kan også tippe hinanden om gode kurser, og jeg håber, at flere melder sig ind i netværket, siger hun.

Helle Munksgaard er ansat på Christinelystskolen i Lemvig - en skole med ca. 70 ansatte og 600 elever i 0.-10. klasse.

Se mere om netværket i videoen:

Netværk Skole, bibliotek og kultur

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser

Følg HK MidtVest på Facebook