Efter politisk pres: DSB lover at tage kontorelever

02. februar 2017  |  HK Stat  |  Trafik og Jernbane  |

DSB svigter sit samfundsansvar ved ikke at tage kontorelever. Sådan lød kritikken for nylig fra HK i medierne. Nu siger DSB, at der snart er klar bane for nye elever på den store arbejdsplads.

Nul. Det er så mange kontorelever, DSB har uddannet siden 2010 på trods af deres cirka 7.300 medarbejdere. Men efter syv år på fribillet og pres fra HK Stats afdeling Trafik & Jernbane vil DSB fra 31. januar nu gerne med på toget af ansvarlige arbejdspladser, der uddanner kontorelever. Det kom i stand på et møde mellem DSB og HK Trafik & Jernbane.

Læs også: Elever er win win

- Vi har haft et meget konstruktivt møde med en rigtig god dialog. Meldingen fra DSB er, at man meget gerne vil påtage sig samfundsansvar og give plads til kontorelever, sagde formanden for HK Trafik & Jernbane, Dennis A. Jørgensen, til avisen.dk efter mødet med DSB’s personalechef Mette Rosholm sidst i januar.

HK-kritik af DSB

Præcis hvor mange elever eller hvornår DSB kommer til at tage, kunne Dennis A. Jørgensen ikke få svar på mødet. Men han er sikker på, at der inden længe vil blive uddannet nye kontorelever i DSB.

Sådan så det ellers ikke ud den tidligere i januar, da Dennis A. Jørgensen påpegede DSB’s modvilje overfor at uddanne kontorelever overfor HK Stats medier og avisen.dk.

Læs også: HK: DSB svigter sit samfundsansvar, når de ikke vil uddanne elever

- DSB svigter sin samfundspligt som stor statsejet virksomhed ved fortsat ikke at påtage sig sin del af opgaven med at uddanne kontorelever. DSB har i snart mange år kørt på frihjul og har ikke uddannet en eneste kontorelev, men i stedet ansat færdiguddannede fra øvrige statsinstitutioner og private virksomheder. Det er hverken god eller ansvarlig arbejdsgiveradfærd, lød kritikken fra formanden.

"Totalt politisk tonedøve"

HK’s kritik af de manglende elever i DSB medførte skarpe politiske reaktioner og spørgsmål til ministeren. SF’s transportordfører Karsten Hønge mente fx, at DSB manglede gehør. Han sagde til avisen.dk:

- De må være totalt politisk tonedøve i DSB, når de ikke tager kontorelever. Hvis ikke DSB har fanget signalet om, at alle virksomheder skal bidrage til, at vi får flere faglærte, så ved jeg ikke, hvad det er, de har i ørerne.

Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn slog fast, at det "ikke nytter noget, at nogle virksomheder springer over, hvor gærdet er lavest". Og Dansk Folkepartis Marlene Harpsøe kalder det "et helt forkert signal", når et statsejet foretagende som DSB bare siger 'vil ikke'.

DSB skifter spor

Men d. 31. januar kunne formand for HK Trafik og Jernbane så fortælle, at DSB nu alligevel er klar til uddanne kontorelever. De 762 HK-medlemmer, der arbejder i DSB, beskæftiger sig blandt andet med billetsalg, økonomi, billetsalg, i call center og administration. Til sammenligning er der i Banedanmark 885 HK-medlemmer, og der bliver for tiden uddannet 23 kontorelever. Nu glæder Dennis A. Jørgensen sig til at komme i gang.

- Vi skal nu have indsamlet erfaringer fra andre arbejdspladser, hvor unge er i praktik. Eksempelvis fra Banedanmark og politiet. Dernæst skal vi så se på, hvordan det vil give mest mening at uddanne unge til kontorarbejde hos DSB, fortalte Dennis A. Jørgensen til avisen.dk.

Læs på avisen.dk: Tilbage på sporet: Nu vil DSB tage kontorelever

Ministerier har kvoter for antallet af elever

I 2016 skulle statens arbejdspladser stille mindst 2.012 fuldtidspraktikpladser til rådighed. En kvoteordning betyder, at hvert ministerområde er forpligtet til at levere et antal praktikpladser. Fx skulle Justitsministeriet i 2016 levere 262 elev- eller praktikpladser, Uddannelses- og Forskningsministeriet 435 og Forsvarsministeriet 444 pladser. Transport- og Bygningsministeriets kvote lyder på 71 pladser, men DSB er sammen med blandt andre folkekirken, efterskoler og private gymnasier undtaget fra pligten til at tage elever.

Elevpladser Arbejdsmarked Politik