Vordingborg og Faxe i nyt it-samarbejde

02. februar 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Vordingborg og Faxe Kommune bakker hinandens data op – bogstaveligt talt.

Et nyt it-samarbejde har set dagens lys i Faxe og Vordingborg. Gennem det seneste år har Vordingborg og Faxe Kommune ændret på deres interne it-systemer, så de to kommuner i dag passer på kopier af hinandens data. Dermed kan de to kommuner hurtigt få en kopi af nødvendige data, hvis en af kommunernes datacentre går i sort. Samtidig spares der penge på at samarbejde.

Ikke adgang på tværs

Opbevaringen af data for hinanden er lavet i sikre it-miljøer, så man ikke kan tilgå hinandens data, og sikkerheden er i top, forsikrer kommunerne.

- Det er en rigtig god ide at samarbejde. I dette samarbejde drager vi nytte af hinandens it-faciliteter og faglighed, og så er det besparende frem for at skulle betale for at have backup liggende ude hos private leverandører, siger Knud Erik Hansen (S), borgmester i Faxe.

Køleudgifterne er eksempelvis en stor post, hvis man som kommune skal have sit eget backupcenter etableret. I dette samarbejde spares pengene, når man udnytter hinanden datacentre til opbevaring af backups.

Fælles kurser

Samarbejdet har også en sidegevinst.

Knud Larsen (V), borgmester i Vordingborg, fortæller:

- Vores it-medarbejdere i de to kommunernes it-afdelinger er kommet til at kende hinanden bedre. De afvikler allerede fælles it-kurser og for nylig var kollegerne i Faxe Kommune help desk for vores organisation, mens vores it-medarbejdere var borte fra tastaturerne under et todages personalearrangement.

HR, økonomi, it og stab

Problemer med login?