"En brøler, der potentielt har haft indflydelse på folketingsvalget"

03. februar 2017  |  HK Service Hovedstaden

I de seneste 10 år har politikere, arbejdsgivere og vismænd belært os om, at hjulene i Danmark kører for langsomt rundt. Mantraet har været, at vi skulle spare os igennem krisen, og vi måtte lære at prioritere.

Samtidig har vi set arbejdspladser blive nedlagt som dominobrikker, og de heldige ansatte, som fik lov at beholde deres arbejde, har måtte indstille sig på at spænde livremmen ind, og sætte tempoet op. På nogle virksomheder har de ansætte valgt at investere penge i deres arbejdsplads, i håbet om at kunne bevare jobbet, og på andre er overbetaling for arbejde på skæve tidspunkter blevet sløjfet. Sådan har virkeligheden set ud, i årene efter finanskrisen.

Under valget i 2015 hørte vi den tidligere regering aflive krisen. Desværre måtte vi forstå, at de høje vækstrater alligevel lod vente på sig - i hvert fald, hvis man skulle tro på tallene fra Danmarks Statistik. I den forgange uge er det dog kommet frem, at væksten i Danmark har været markant højere, end hidtil antaget. Danmarks Statistik har simpelthen begået en brøler af dimension, som potentielt har haft indflydelse på folketingsvalget, men som med garanti har haft indflydelse på lønmodtagernes muligheder for job og udvikling på arbejdsmarkedet.

Siden krisen indtraf, har lønmodtagerne måtte holde igen, og yde en ekstra indsats for deres arbejdsgivere. Den opgave har lønmodtagerne løftet, og i dag er vi godt og sikkert igennem krisen. Ifølge en ny undersøgelse, er vi tilmed kommet så godt igennem, at vi nu står i en situation, hvor den danske lønkonkurrenceevne ikke har været højere, siden 1995. Det er positivt for virksomhederne, og må naturligvis afspejle sig i resultatet ved de igangværende overenskomstforhandlinger.

Med de nye positive tal fra blandt andet Danmarks Statistik, er det derfor kun rimeligt, at det nu honoreres ved overenskomstforhandlingerne. Globaliseringen og den teknologiske udvikling, stiller stadigt stigende krav til de ansatte på arbejdspladserne. Derfor er det altafgørende, at vi sikrer gode efteruddannelsesmuligheder til de mange, som føler sig utrygge, så de kan klædes ordentligt på til fremtidens job. Vi har længe hørt om, hvordan automatiseringen af arbejdsmetoder vil forårsage stor arbejdsløshed, men selvom ”robotterne kommer” og naturligt indfinder sig på arbejdspladserne, betyder det ikke, at behovet for menneskene forsvinder. Derfor er en af vores helt store prioriteter ved overenskomstforhandlingerne, at lønmodtagerne får flere midler til efteruddannelse og kompetenceudvikling. Arbejdsgiverne har råd til det, og lønmodtagerne har fortjent det.

Vi står i en situation, hvor konkurrenceevnen er god, ledigheden lav og væksten højere, end i de seneste år. Det har jeg en klar forventning om, kommer til at afspejle sig ved overenskomstforhandlingerne. Det kommer både arbejdsgiverne og lønmodtagerne til gode.

Overenskomst