Medie: Universitetet opsiger ikke kutymefridage

03. februar 2017  |  Østjylland  |

Ledelsen på Aarhus Universitet har ingen planer om at fjerne kutymefridagene, selv om en voldgiftskendelse giver dem lov.

Helle Karvonen

Tillidsrepræsentant Helle Karvonen er glad for ledelsens beslutning.

De ansatte på Aarhus Universitet skal ikke selv have penge op ad lommen, hvis de vil holde fri juleaftensdag, nytårsaftensdag eller på Grundlovsdag den 5. juni. De tre dage – kendt som kutymefridage – vil fortsat bestå, selv om en voldgiftskendelse har givet de statslige arbejdsgivere lov til at opsige aftalen om de arbejdsgiverbetalte fridage. Og det glæder HK’erne på Aarhus Universitet.

- Jeg synes, det er al anerkendelse værd, at ledelsen har meldt ud, at de ikke vil røre ved kutymefridagen. Det betyder rigtig meget for os ansatte, at ledelsen viser noget medmenneskelighed i den her sag, siger Helle Karvonen, der er tillidsrepræsentant for HK’erne i administrationcenter ST på Aarhus Universitet.

For Helle Karvonen handler det nemlig ikke kun om økonomi.

- Vi har gennem flere år arbejdet i et miljø, hvor besparelser, omstruktureringer, nedskæringer og fyringer har været hverdag. Det slider rigtig meget på arbejdsmiljøet og for mange også på arbejdsglæden. Derfor er det rart, at ledelsen i den her sag forholder sig til, at der er nogle medarbejdere, der også skal føle sig bare lidt værdsat i en tid, hvor vi hele tiden skal være mere effektive, siger hun.

Beskeden om, at kutymefridagene ikke bliver fjernet er knap nået rundt til alle medarbejdere endnu.

- Jeg har kun talt med nogle få stykker om det, og de er alle blevet positivt overrasket, siger Helle Karvonen.

Meddelelsen kom i universitets avis Omnibus.

- Vi har i ledelsen ingen planer om at inddrage de tre fridage. De indgår i en aftale mellem ledelse og medarbejdere, og det ser vi ingen grund til at ændre på”, siger universitetsdirektør Arnold Boon til avisen.

Hos HK Stat Østjylland bliver nyheden om kutymedagenes bevarelse modtaget med glæde.

- Det er befriende at se, at der stadig findes statslige arbejdsgivere, der ikke bevidstløst ligger sig i slipstrømmen af Moderniseringsstyrelsens påfund, siger Bent Klim Johansen, formand for HK Stat Østjylland.

Fridagene er ikke skrevet ind i overenskomsten, men det har været kutyme, at de statsansatte havde fri med løn de tre omtalte dage, lige som de har mulighed for at få fri med løn den 1. maj, hvis arbejdsgiveren vurderer, at arbejdsopgaverne tillader det. Skatteministeriet valgte at opsige kutymefridagene og i januar kom så voldgiftskendelsen om, at opsigelsen var i orden. Dermed blev det en mulighed for alle statslige arbejdspladser at opsige kutymefridagene.

- Jeg anerkender i høj grad ledelsen her på universitetet for deres mod til at sige ’nej tak’ til den mulighed. Og jeg tror også, at det på lang sigt er meget klogt. Tryk avler modtryk og på en arbejdsplads er der rigtig mange medarbejdere, der med deres fleksibilitet yder arbejde for mange penge, som arbejdsgiveren aldrig betaler. Jeg ved, at der er mange 10-minutter eller 15-minutter, der ikke er skrevet på som arbejde. Man har lige noget, der skal gøres færdig og man er glad for sit arbejde og synes, det er spændende. Hvis alle begyndte at skrive de mange minutter på, så ville det blive en meget stor regning. Så de penge, de kan spare ved at fjerne kutymedagene risikerer at blive meget dyre, hvis medarbejdernes fleksibilitet bliver mindre, siger Helle Karvonen.

Ansættelse Arbejdstid

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK

Besøg os her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK