Ledighed stadig for høj

07. februar 2017  |  Nordjylland  |

HK Nordjyllands lokalråd for Frederikshavn og Læsø holdt generalforsamling 7. februar

- Beskæftigelsen er stadig en udfordring i Frederikshavn, sagde Pia Degn på generalforsamlingen, der genvalgte hende som formand for HK-lokalrådet.

Selvom ledigheden blandt HK’erne i Frederikshavn-Læsø er faldet lidt, er den stadig for høj, konstaterede formanden for HK Nordjyllands lokalråd i Frederikshavn/Læsø, Pia Degn, da fagforeningen holdt lokal generalforsamling 7. februar.

- Samlet set er ledigheden for de nordjyske HK’ere faldet det seneste år, hvor 230 har forladt arbejdsløshedskøen. Det er glædeligt. Hos os i Frederikshavn er HK-ledigheden også faldet lidt, men den er stadig for høj, sagde hun i sin beretning til de halvt hundrede HK-medlemmer, der deltog i generalforsamlingen.

Pia Degn kunne oplyse, at der var 29 færre ledige HK’ere i Frederikshavn i december sidste år i forhold til året før.

- I december var 103 lokale HK’ere uden arbejde. Beskæftigelsen er altså fortsat en stor udfordring for os her i Frederikshavn. De seneste statistikker viser, at beskæftigelsen i alle nordjyske kommuner er stigende – bortset fra Frederikshavn og Thisted. Fra oktober ’15 til oktober ’16 blev der samlet set 80 færre beskæftigede i Frederikshavn kommune, sagde Pia Degn og udtrykte håb om, at byrådets mange tiltag vil bære frugt i form af bedre beskæftigelse.

- Der er mange gode tiltag, blandt andet havneudvidelser og arbejdet med de fire vækstspor – det maritime, oplevelser og turisme, fødevarer og energi. Det håber vi på lykkes. Når det går godt i andre erhverv, smitter det jo af på HK’erne, slog Pia Degn fast.

Formanden blev genvalgt

Der var enstemmigt genvalg til tandklinikassistent Pia Degn i formandsstolen. Dermed repræsenterer hun derfor også i de kommende to år Frederikshavn/Læsø-området i HK Nordjyllands bestyrelse.

Til lokalrådet var der nyvalg til Nicklas Bille, Frederikshavn Kommune, mens der var genvalg til Gitte Nyquist, Jonas Klarskov Christiansen, Anne Marie Schøn, Lilly Pedersen og Randi Offersøy.

Genvalg var der også til Frederikshavn/Læsø-områdets repræsentanter i HK Nordjyllands faglige sektorer: Pia Degn hos HK Privat Nordjylland, Randi Ofersøy hos HK Handel Nordjylland og Gitte Nyquist hos HK Stat Nordjylland.

- Det går bedre, end vi tror

- Det tager tid at indhente de mange arbejdspladser, vi har mistet i Frederikshavn kommune. Men faktisk går det væsentligt bedre, end vi går rundt og tror.

Sådan lød konklusionen, da Frederikshavn kommunaldirektør Mikael Jentsch efter generalforsamlingen i HK-lokalrådet 7. februar fortalte om udviklingen i kommunen .

- Vi satser på produktionsvirksomheder, og der bliver skabt rigtig mange nye arbejdspladser i kommunen. Vi mister også arbejdspladser, men i løbet af de kommende år forventer vi at komme til at mangle 4.500 par hænder, sagde han.

I løbet af de kommende fem år vil 2.500 inden for alle erhverv forlade arbejdsmarkedet.

- Vi er sårbare, hvis vi ikke har hænderne. Derfor står vi over for to store udfordringer: Antal og alder. Vi er blevet flere indbyggere – og særligt i aldersgruppen 30-39 år. I 2016 forlod ca 2.300 kommunen, men til gengæld kom der ca 2.700 nye indbyggere til. Og sidste år blev der født 73 flere, end vi regnede med. Problemet med alder er imidlertid, at vi også dør, så vi har stadig et underskud, men kløften bliver mindre.

Arbejdskraft skal drive vækst
- Det er arbejdskraften der skal drive væksten, sagde Mikael Jentsch og slog til lyd for øget opkvalificering og erhvervsuddannelse.

Således er det kommunens ambition, at 45 procent af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020. I dag arbejder 43 procent af alle ansatte i kommunen i fag med en erhvervsuddannelse fx fra teknisk skole eller handelsskole.

På det maritime område er der gode erfaringer med MARCODs (lokalt servicecenter for virksomheder på det maritime område, red.) koordinering af lærlinge i virksomhederne og kommunen har indgået en partnerskabsaftale med organisationer inden for industri og byggeri om at oprette 100 lokale lærepladser i håndværksfagene. Desuden skal en kommunal 'erhvervsplaymaker' være bindeled mellem skoler og erhvervsliv for at oplyse unge om mulighederne for job og uddannelse.

- Vi er rigtig godt i gang med at slå vores særlige styrker inden for det maritime, energi, fødevarer og turisme fast. Det må vi gerne alle sammen være med til at italesætte, sagde Mikael Jentsch.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK