Retten til seniorordning skal være allemandseje

09. februar 2017  |  HK Privat  |

I dag kan HK/Privats medlemmer få en seniorordning med mere fritid - men kun, hvis arbejdsgiveren siger ok. Sådanne aftaler bliver der ikke lavet mange af. HK/Privat vil have, at det bliver en rettighed for alle

Seniorordning

Det skal ikke længere være op til den enkelte arbejdsgiver at vende tomlen op eller ned, når nogen foreslår en seniorordning for medarbejdere lidt oppe i årene. Sådan er det i dag.

Fremover skal det være en individuel ret for den enkelte.

Sådan lyder kravet fra HK/Privat i de overenskomstforhandlinger, som lige nu er i fuld gang bag lukkede døre.

- I dag forudsætter en seniorordning, at man kan blive enige om en lokalaftale. Og selv om frivillighedens vej er fin, så må vi bare konstatere, at der er indgået utrolig få af den slags lokalaftaler, hvor erfarne medarbejdere har mulighed for at få mere fritid i deres sidste år på arbejdsmarkedet, siger Simon Tøgern, der er formand for HK/Privat.

65-årige Lars er glad for sin seniorordning

Da CO-industri - et forhandlingskartel med blandt andre HK/Privat som deltager - i efteråret holdt regionalmøder forud for overenskomstforhandlingerne, gjorde man status: På hele industriens område var der blot indgået 28 lokalaftaler om seniorordninger.

- Men samtidig kan vi se, at det virkelig er noget, som vores medlemmer efterspørger. Muligheden for fleksibilitet i seniorårene var et af de allerhøjst prioriterede temaer, da vi fik svar fra mere end 3.600 medlemmer forud for forhandlingerne, siger Simon Tøgern.

- Mange er bekymrede om blandt andet den usikkerhed, der er omkring pensionsalderen. Om de kan holde på arbejdsmarkedet. Derfor er vi nødt til at forbedre værktøjerne, så folk kan stå oprejst frem til deres pensionsalder.

Minimumsrettigheder med mulighed for overbygning
Noget tyder på, at der bliver diskuteret seniorordninger bag de lukkede forhandlingsdøre. I hvert fald beretter avisen.dk - som har talt med ”en række velinformerede kilder” - om, at der bliver diskuteret en ordning, hvor ansatte over 60 år får ret til at købe op til 20 ekstra fridage om året - betalt af pensionsindbetalingen og fritvalgslønkontoen.

Det er ikke ulig den ordning, som findes i dag - men som altså kræver, at arbejdsgiveren går med på en lokalaftale. Det led skal væk.

- Det, vi går efter, er nogle minimumsrettigheder, som alle har en individuel ret til. Kan man herefter forhandle endnu bedre aftaler med sin arbejdsgiver om fx fast nedsat tid, så hilser vi selvfølgelig det meget velkommen, siger Simon Tøgern.

- Ideelt set så vi gerne, at arbejdsgiverne betalte en del af kagen, da de får erfarne og værdifulde medarbejdere, som formentlig kan forblive flere år på arbejdsmarkedet.

En god brobygning mellem arbejde og pension
Netop det, at seniorer har mulighed for at tilpasse deres arbejdsliv, og dermed deres fritid, kan for nogle være afgørende for det gode seniorliv. Det mener Karen Pallesgaard Munk, der er lektor ved Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet, og som har forsket i blandt andet alderdom.

- I de senere år har vi set to modsat rettede moralske diskurser. På den ene side, at det er umoralsk at blive for længe, fordi man skal gøre plads til de unge, og på den anden side, at det er umoralsk at trække sig tilbage for tidligt. Nu er den sidstnævnte på vej til at blive den dominerende. Men folk er vidt forskellige, og der er ikke noget entydigt svar på, om man har brug for en seniorordning. Mange seniorer præsterer ikke dårligere - mange faktisk bedre end deres yngre kolleger - og har ikke brug for nedsat tid. Men det er godt, at muligheden er der. Jo mere individuelle ordninger, man har, desto bedre. Jo mere fastlåst, man er, desto sortere ser det ud, siger Karen Pallesgaard Munk.

- Og så er det der hele det personlige, psykologiske lag. Nogle mennesker synes, at det er voldsomt at gå fra arbejdsrollen til pensionistrollen fra den ene dag til den anden. Her kan seniorordninger med nedsat tid være en oplagt brobygning, hvor man mere gradvist forlader arbejdsmarkedet.