Trend: Sverige overvejer at udflytte 10.000 statsarbejdspladser

10. februar 2017  |  HK Stat  |

svensk kort

De statslige udflytninger kan blive meget længere end i Danmark. Flyttes de fra Stockholm til Gällivare i nordsverige, vil det blive en flytning på omkring 1.100 km. Til sammenligning har den længste flytning i Danmark været på omkring 350 km (med færgen).

Sverige overvejer at træde i Danmarks fodspor og udflytte statslige arbejdspladser fra hovedstaden og ud i landet. Anlæg nye arbejdspladser i provinsen i stedet for at udflytte eksisterende, lyder det fra den svenske fagforening ST.

Mens regeringen herhjemme er i gang med at lave plan nummer to om at udflytte af statslige arbejdspladser, overvejer Sverige at gå i samme retning. Således kunne den svenske landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) fortælle, at landsbygdskomitéen overvejer at udflytte 10.000 statslige arbejdspladser ud af Stockholm indenfor 5-7 år. Landsbygdsminsteren i Sverige varetager blandt andet udviklingen i de svenske landsbyer. Det skriver det svenske nyhedsmagasin Publikt, som udgives af fagforeningen ST.

- Der er sket en omlokalisering fra andre dele af landet til Stockholm, og det er den udvikling, vi vil bryde, sagde Johan Persson, der er socialdemokratisk formand landsbygdskomitéen ifølge Publikt. De statslige arbejdspladser, der rykker ud af Stockholm, skal flyttes til områder, der tidligere har tabt statslige arbejdspladser eller oplevet fald i befolkningstallet. Placer de nye i stedet for at flytte de gamle ST's formand Britta Lejon mener, at det kan give god mening at placere statslige arbejdspladser i mindre byer. Det er myndigheder som Polisen, arbejdsformidlingen, forsvaret og Forsikringskassen, der passende kan flyttes, mener fagforeningen. Men udflytninger er dyre og besværlige.

- Det er en fejl at udflytte statslige arbejdspladser fra de store byer. I stedet bør den (svenske, red.) regering oprette nye myndigheder rundt om i landet i stedet for at flytte de gamle, sagde formand for ST Britta Lejon den 5. januar til Svenska Dagbladet.

Mens den svenske regering tygger på forslaget om at udflytte de statslige arbejdspladser, er regeringen herhjemme i fuld gang med at færdiggøre udflytningen. 1126 statslige arbejdspladser har staten fået flyttet indtil videre.

Dyrere end forventet

Den 1. oktober 2015 præsenterede Lars Løkke og den daværende regering planen for at udflytte 3.901 statslige arbejdspladser. Knapt 2.800 arbejdspladser mangler at blive flyttet. Størstedelen af dem forventes flyttet i løbet af 2017. Til gengæld er det kun 14 procent af de oprindelige medarbejdere, der er flyttet med af deres arbejdspladser. Hele 86 procent af stillingerne er nemlig overtaget af nye medarbejdere.

Ifølge Erhvervs og Vækstministeriet vil planen koste 510 millioner mere end planlagt. I 2016 var der afsat 400 millioner på finansloven til statslige udflytninger, men nu siger regeringen, at udflytningen vil komme til at koste den danske stat 910 mio. kroner.

Desuden gør regeringen klar til udflytningsplan nummer to. Endnu flere statslige arbejdspladser skal ud af hovedstaden, mener VLAK. Den nye udflytningsplan forventes at blive offentliggjort i 2018.

Kilde: dr.dk, regeringen.dk, Erhvervs og Vækstministeriet

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK