Fleksjobbere vil have lige vilkår for uddannelse

10. februar 2017  |  Østjylland  |

Vi har lige så meget behov for efter- og videreuddannelse, som vores kollegaer har, lyder det fra fleksjobbere, der har sat sig på skolebænken med hjælp fra HK.

Fleksjob uddannelse COK

-Jeg skal være på arbejdsmarkedet lige så længe som alle andre. Derfor har jeg også brug for efter- og videreuddannelse, siger Bjarne Jeppesen.

I årevis har fleksjobbere efterlyst kurser og uddannelsestilbud, der er tilpasset deres skånebehov. Men deres søgen har hidtil været forgæves. Men nu har COK – Center for Offentlig Kompetenceudvikling – med hjælp fra HK Østjylland startet et hold, der er tilrettelagt, så fleksjobbere også kan være med.

- Vi er her 4 timer hver onsdag, hvor et traditionelt hold er her 8 timer. Til gengæld har vi så flere undervisningsdage, end de andre har, fortæller Lone Elsebeth Holst, der arbejder som kontorassistent hos Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Risskov.

Hun er en af de 12 fleksjobbere, der har fået muligheden for at deltage i COK’s uddannelse til kommunom.

- Det betyder rigtig meget, at der er sådan et tilbud. Jeg kan ikke sidde på skolebænken i 8 timer ad gangen og derfor er det ikke et alternativ for mig at tage kurset på den traditionelle uddannelse, fortæller hun.

I klasselokalet er spørge- og diskussionslysten stor. En del af dagens lektion handler om tillægsbevillinger i det offentlige. Hvor skal pengene komme fra? lyder spørgsmålet. Men for de 12 studerende, har det i mange år været et lige så stort spørgsmål, hvordan de fik mulighed for at dygtiggøre sig gennem uddannelse.

- Vi arbejder på lige vilkår med vores kollegaer. Vi har bare ikke lige så mange timer som dem. Men de opgaver, jeg løser, skal løses lige så godt og professionelt, som hvis jeg ikke var i fleksjob. Derfor har jeg et lige så stort behov for at kunne opkvalificere mig gennem uddannelse, som alle andre. Det får jeg med en uddannelse, der er tilrettelagt på en måde, så jeg kan deltage, siger Bjarne Jeppesen, der arbejder som administrativ medarbejder på Ellevangskolen i Aarhus.

Marietta Haugaard Udengaard, der er sekretær på Museum Østjylland i Grenaa er enig.

- Vi taler hele tiden om, at arbejdsmarkedet forandrer sig. Selv om vi er i fleksjob, er det jo det samme arbejdsmarked, vi også skal gøre os attraktive på. Det kan vi kun, hvis vi får lige muligheder for at efter- og videreuddanne os, siger hun

Flere uddannelser på vej

Fleksjob uddannelse COK

Lone Elsebeth Holst har allerede fået lov af sin arbejdergiver, til at fortsætte på næste modul af uddannelsen.

Til april skal de 12 studerende aflevere eksamensopgave. En udfordring for de fleste, men til gengæld håber de, at det bliver knap så sej en kamp at få mulighed for kompetencegivende uddannelse i fremtiden.

- Det er rigtig vigtigt, at vi får de samme muligheder for kompetenceløft, som alle vores kollegaer har. Vi har ikke brug for at blive set som fleksjobbere, men som kollegaer og medarbejdere, der kan det samme som andre, hvis der blot bliver taget hensyn til vores behov, siger Bjarne Jeppesen.

Det er HK Østjyllands arbejdsmiljøvejleder, Mette Aarestrup Friis enig i. Derfor er hun allerede i gang med at se på muligheder for flere kompetencegivende uddannelse for fleksjobbere i samarbejder med COK.

- I HK er vi rigtig glade for, at fleksjobbere har fået mulighed for at komme på kompetencegivende uddannelse. Det skal vi have meget mere af. Derfor er der også allerede planlagt informationsmøde den 8. marts kl. 13, om de næste moduler på uddannelsen, som COK udbyder. I HK bakker vi op og informere både tillidsrepræsentanter og alle andre medlemmer om muligheden, så vi forhåbentlig ad den vej, får spredt det gode budskab, siger hun.

Hent indbydelse til informationsmøde hos COK den 8. marts

Uddannelserne hos COK henvender sig til fleksjobbere, der er ansat i det offentlige, men HK Østjylland arbejder også for at sikre fleksjobbere i det private mulighed for efter- og videreuddannelse.

- Vi har arrangeret et informationsmøde den 14. marts fra 13-15, hvor Aarhus Business College kommer og fortæller om, hvilke muligheder skolen har for at tilbyde uddannelser på fleksible vilkår. Vi håber selvfølgelig, at der er mange, der griber den chance, siger Mette Aarestrup Friis.

Du kan læse mere om arrangementet og tilmelde dig her.

Lone Elsebeth Holst har fået ja fra chefen til at fortsætte uddannelsen. Bjarne Jeppesen og Marietta Haugaard Udengaard har haft en god dialog med deres arbejdsgivere om at fortsætte, men har ikke fået endeligt ja endnu. Men de er ikke i tvivl om, at de er at finde på skolebænken igen, hvis muligheden byder sig.

- Det er fantastisk at komme i gang med at læse. Og det er rigtig godt, at hensynet til os ligger i tilrettelæggelsen af uddannelsen. Når vi møder til undervisning er vi ikke fleksjobbere. Vi er studerende og kravene til os er de samme, som de er til andre studerende. Sådan skal det være, for det handler om, at vi gerne vil kompetenceudvikle os på lige fod med alle andre. Vi har bare brug for at strække det over lidt længere tid, siger Marietta Haugaard Udengaard.

Fleksjob uddannelse COK

Marietta Haugaard Udengaard arbejder til daglig som sekretær på Museum Østjylland i Grenaa. - Jeg blev så glad, da jeg fik muligheden for at komme på uddannelse, siger hun.

Fleksjob Uddannelse

HK ØSTJYLLAND