God afklaring for de ansatte – røverkøb for nye ejere

11. februar 2017  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |

Tillykke til medarbejderne med udsigten til at beholde deres job. Og tillykke til de nye ejere med et røverkøb. Fremover bør der mere debat til, inden staten skiller sig af med samfundsvigtige produktioner. Sådan lyder kommentaren fra HK Stats formand til salget af vaccinefabrikken på SSI.

- Det er positivt, at vi ser ud til at bevare vaccineproduktionen og arbejdspladserne i Danmark. Meldingerne fra de nye ejere om at investere i medarbejdere og udvidet produktion glæder mig, og jeg håber, det lykkes at skabe en attraktiv arbejdsplads med gode vilkår, siger Rita Bundgaard.

Læs også: Statens vaccineproduktion er nu saudisk

- Når det er sagt, ærgrer jeg mig som borger i dette land over den måde, salget er sket på. Processen har været lang og hård for medarbejderne, der ikke har vidst, om de var købt eller solgt. Eller om deres arbejdsplads skulle lukke. Usikkerheden medførte, at over halvdelen af personalet har søgt væk, siden salgsrygterne begyndte – hvilket fik produktionen til at bryde sammen, konstaterer HK Stat-formanden.

Læs på eb.dk: Sharia-sheik køber statens vaccinefabrik

Solgt uden debat

Hun kaldet det problematisk, at staten solgte produktionen af vacciner mod blandt andet tuberkulose, polio, difteri, stivkrampe, kighoste og ikke mindst de særlige børnevacciner, uden at offentligheden kunne få klar besked om baggrunden.

- SSI er solgt i ly af debatten om salget af DONG. Det er problematisk, at vi slet ikke har haft en debat om salget, og at vi som borgere ikke kan få indsigt i hverken tal eller begrundelser. Det er muligt, at det samlede billede giver et økonomisk plus for staten, men det er desværre helt umuligt at få indblik i. Skiftende regeringer og de to ministerier bag salget, Finansministeriet og Sundhedsministeriet, har totalt mørkelagt sagen, lyder kritikken fra Rita Bundgaard.

Samtidig pointerer hun, at andre værdier end penge er på spil, når staten sælger ud.

- Hvad er forsyningssikkerhed værd? Hvad er forskning værd? Hvad er det værd at kunne levere livsvigtige vacciner til verdens børn? Lyder Rita Bundgaards retoriske spørgsmål.

Hun mener, at de saudiske købere ved at overtage 500 medarbejdere og produktionsudstyr til en bogført værdi på 63 millioner kroner (ifølge Weekendavisen) har gjort et røverkøb. Prisen var 15 millioner kroner. Det har ifølge et notat til Folketinget kostet mindst 78 millioner kroner at sælge – alene til it-udgifter og brug af konsulenter som led i frasalg.

Rigsrevisionen: Højere priser grundet forsyningssikkerhed og forskning

Rigsrevisionen har flere gange undersøgt SSI. Statens vagthund konkluderede i 2004, at

• SSI's vaccinepriser var højere end eller svarede til priserne i Holland, Norge og Sverige
  • SSI's priser i højere grad end priserne i de øvrige lande var inklusiv forsyningssikkerhed, returret, mulighed for løbende at kunne bestille vaccinen, fri levering mv. prisforskellene må ses i sammenhæng med de forskellige vilkår for fremskaffelse og videresalg af vacciner, herunder at SSI opretholder forskning, udvikling og produktion af vaccine fortrinsvis til et mindre, nationalt marked
  • de indhentede oplysninger indikerer, at SSI’s kommercielle diagnostiske aktiviteter og produktionskapacitet på vaccineområdet bidrager til at styrke det danske beredskab mod smitsomme sygdomme.

Politik HK-medlemmer