Pilot har taget springet til jobkonsulent

13. februar 2017  |  MidtVest  |

Axel Zabell

Selv om 60-årige Axel Zabell har skiftet titlen pilot ud med jobkonsulent i Viborg Kommune, er han stadig flyvende – i mere end én betydning.

Axel Zabell er her, der og alle vegne. Som jobkonsulent i Jobspor i Viborg Kommune hjælper han unge kontanthjælpsmodtagere under 30 år, der ikke har kunnet finde fodfæste på jobmarkedet, i uddannelse eller arbejde.

Det er derfor ikke så meget bag skrivebordet Hos Jobcenter Viborg på Vestervangsvej, at han er at finde, men derimod rundt på områdets virksomheder i gang med opsøgende arbejde. Han er næsten altid på farten.

Hvo intet vover

Dermed adskiller arbejdet som jobkonsulent sig ikke meget fra dengang, Axel Zabell var pilot.

Axel Zabell blev færdig uddannet i 1979 på Flyvestation Avnø og var pilot i Forsvaret indtil 1982. Derefter fløj han i et år charterturister til og fra ferie i Sydeuropa som pilot hos Maersk Air.

- Jeg sad på et kontor med en fantastisk udsigt, men jeg kedede mig. Flyvningen, som længe havde været min hobby, var blevet hverdag, fortæller han.
I stedet søgte han job hos Manpower i København, hvor han i 10 år hjalp virksomheder med at finde medarbejdere.

Da hustruen Bente i 1994 blev cafeterialeder på Skive Kaserne, rykkede ægteparret til Jylland. Efter at have arbejdet på kontor og med salg kom han først til Jersing A/S, hvor han arbejdede med genplacering af ledige, derefter til Holstebro Kommune og endelig til Viborg Kommune, hvor han har været jobkonsulent i syv år.

- Det at have med mennesker at gøre har altid ligget lige for. Min far var socialrådgiver på Vesterbro i København, og vi boede på Enghave Plads, der var udgangspunktet for hans arbejde. Og så har jeg nok altid haft det sådan, når jeg har skiftet branche og job: Hvo intet vover, intet vinder, fortæller han.

Muligheder frem for begrænsninger

Før, Axel Zabell blev pilot, var han skibsbygger og medlem af Teknisk Landsforbund, og det var først, da han blev jobkonsulent i Holstebro, at han meldte sig ind i HK.

De mange jobmæssige skift og erfaringen med bare at kaste sig ud i tingene er noget, han kan bruge, når han skal vejlede de unge, der er tilknyttet Jobspor.

Tilbuddet kan rumme 140 kontanthjælpsmodtagere under 30 år, og Axel Zabell fortæller, at der maksimalt går 14 dage mellem kontakten med dem. Mange gange er kontakten oftere.

I alt er der syv medarbejdere i Jobspor, hvor Axel Zabell blandt andet arbejder med tidligere udsendte for Forsvaret, der lider af post traumatisk stress.

- Det gode ved jobbet er, hvis du kan trænge igennem til de unge og få dem til at se muligheder frem for begrænsninger. Når vi kan skrive endnu én på listen over de, der er kommet i job eller uddannelse, så ryger armene i vejret, fortæller han.

Flyvningen har Axel Zabell dog ikke lagt helt på hylden. Sammen med fem venner har han et Cessna 182 Skylane, som han indimellem tager en tur i fra Skive Lufthavn.

Går du med tanker om uddannelse. Få vejledning og gode råd gennem HK's karrieretelefon

Sporskifterne

De færreste danskere bliver i det samme job hele arbejdslivet.

I dag er det helt almindeligt at skifte job, og mange gør det jævnligt. Mange skifter også branche og ender måske med at lave noget helt andet end det, de oprindelig uddannede sig til.

De tager måske nye uddannelser eller skifter spor gennem efteruddannelse og anden opkvalificering. Nogle gør det, fordi deres job forsvinder, og de er tvunget til at tænke i nye baner. Andre gør det af lyst.

Vi sætter i en række artikler spot på HK'ere, som har  skiftet spor.

Læs om mekanikeren, der uddanner sig til reservedelsekspedient

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK