Frokosten reddet i DR

15. februar 2017  |  HK Stat  |  HK-klubben i DR  |

DR taber stor sag om frokostpausen. En faglig voldgift har i dag slået fast, at medarbejderne har ret til løn, mens de spiser. - Tillykke til medarbejderne i DR, selvfølgelig skal de høres, siger formand for HK Stat Rita Bundgaard.

En halv times betalt frokost om dagen. 2,5 time om ugen, hvor medarbejderne i øvrigt står til rådighed for DR. Det var stridens kerne i den faglige sag, hvor Danmarks Radio havde forsøgt at sløjfe frokostpausen for langt de fleste medarbejdere – helt uden forhandling.

Sagen blev behandlet i en voldgiftsret 7.-9. januar, og siden har medarbejderne ventet spændt på afgørelsen. De 3 højesteretsdommere har taget sig over en måneds betænkningstid, men i dag, onsdag den 15. februar, kom afgørelsen, der giver medarbejderne og de faglige organisationer klart medhold.

'DR skal anerkende, at retten til en daglig spisepause med løn indgår som en integreret del af overenskomsten,' skriver dommerne blandt andet i deres kendelse, der også nævner, at 'Det er ubestridt, at medarbejderne har haft denne ret i hvert fald siden 1950’erne og meget muligt fra DR’s start i 1925.'

HK’ere har betalt frokost sort på hvidt

Hvis DR havde vundet sagen, skulle medarbejderne fra 1. juni 2017 altså lægge 2,5 time til arbejdstiden og være på arbejdet 39,5 timer hver uge.

Sagen i DR gælder for alle andre faggrupper end HK’erne. HK er nemlig den eneste faggruppe, der har frokostpausen sort på hvidt stående i sin overenskomst. Vilkår, der er skrevet ind i overenskomsten, kan ikke bare slettes, uden at det bringes op til forhandling ved en overenskomstforhandling.

Formand for HK Stat Rita Bundgaard glæder sig over, at afgørelsen klart viser, at kollegerne i DR og deres faglige organisationer skal høres og inddrages i forbindelse med en ændring af vilkårene.

- Vi ønsker vores kolleger stort tillykke med denne klare afgørelse. Dette er et glimrende eksempel på, at det er meget værd at have en overenskomst. I dette tilfælde et spørgsmål om over 7 procent af lønnen eller 2,5 timer hver uge sammen med familien. Jeg glæder mig over, at højesteretsdommerne her sender et klart signal til de statslige arbejdsgivere om, at den danske model lever. Ændringer i vilkår er noget, vi taler om, siger Rita Bundgaard, der samtidig ærgrer sig over udsigten til store besparelser, der kan få betydning for alle dele af DR i de kommende år.

Frokost svarer til 7,25 procent af lønnen

At fjerne den betalte frokost svarer til arbejdstid, der udgør 7,25 procent af lønnen. Ledelsen i DR kan stadig vælge at tage frokostpausen med som et krav til næste overenskomstforhandling, men så vil det indgå som en del af forhandlingen, hvor medarbejderne kan kræve kompensation, hvis arbejdsgiverne vil tage et vilkår ud. Og resultatet af forhandlingerne kommer til urafstemning hos medlemmerne.

Henrik Funder, formand for Djøf Privat, er meget tilfreds med, at voldgiftsretten har underkendt DR's beslutning om ensidigt at ophæve den betalte frokost.

- Det ville have været en voldsom forringelse. Man skal huske, at medarbejderne jo også står til rådighed i frokostpausen. For Djøf er det afgørende, at arbejdsmarkedets parter respekterer forhandlingssystemet og overenskomsterne. Det er fundamentet for et velfungerende arbejdsmarked, og dermed en af Danmarks styrkepositioner i den globale konkurrence, udtaler Henrik Funder i en pressemeddelelse.

Læs også: Flemming Vinther: Spekulation om frokostpausen må stoppe nu

Fakta om betalt frokost

• Hvis DR havde vundet sagen, skulle medarbejderne fra den 1. juni 2017 lægge 2,5 time fra arbejdstiden og være på arbejdet 39,5 timer hver uge.
  • Den betalte frokost svarer til arbejdstid, der udgør 7,25 procent af lønnen.

Det siger kendelsen

Opmændene (de 3 højesteretsdommere) finder blandt andet, at:

- DR skal anerkende, at § 9 i overenskomsten mellem DR og Dansk Journalistforbund skal forstås således, at den deri angivne arbejdstid inkluderer en daglig lønnet spisepause af indtil en halv times varighed.

- DR skal anerkende, at retten til en daglig spisepause med løn indgår som en integreret del af overenskomsten mellem DR og DJØF, Dansk Magisterforening, Ingeniørforeningen, IDA,(forkortet, red.).

- både DR og Journalistforbundet må antages at have forstået journalistoverenskomstens arbejdstidsbestemmelse siden 1965 i overensstemmelse med den måde, hvorpå journalistgruppen har været aflønnet i DR, nemlig fra fremmøde til hjemgang med mulighed for at tage en spisepause af indtil en halv time, hvor de er til rådighed for DR.

Der er intet belæg for, at DR forud for disse sagers opståen har anset den betalte spisepause for ikke at være en del af overenskomstgrundlaget, men en herfra adskilt ret – en kutyme, som DR skulle have ret til ensidigt at bringe til særskilt ophør med passende varsel.

Se afgørelsen her

Sidst opdateret 16. februar 2017 kl. 03:18

Overenskomst Arbejdstid

Hvor tit bliver du afbrudt af arbejde i din frokostpause?