Ny overenskomst sikrer gode vilkår for uddannelse, børnefamilier og seniorer

15. februar 2017  |  HK Service Hovedstaden  |

Jeg er godt tilfreds. Tilfreds med, at vi i HK har formået at omsætte vores medlemmers OK17 prioriteter til virkelighed. Med den nye overenskomst for Industriens Funktionærer, sikrer vi lønmodtagerne en lang række muligheder og rettigheder, samtidig med, at vi tager ansvar for, og løfter nogle af samfundets udfordringer.

Med den nye overenskomst, indføres en ny mulighed for, at dem som har været længst på arbejdsmarkedet, får mulighed for at arbejde 32 dage mindre om året, med den nye seniorordning. På den måde har vi taget et vigtigt skridt mod den nedslidning, som mange lønmodtagere oplever. Alene blandt LO’s medlemmer døjer 50 % med ugentlige smerter i forbindelse med arbejdsdagen, og 20 % bliver nødt til at tage smertestillende medicin for at klare sig igennem dagen. Som følge heraf, har hele 18 % af LO’s medlemmer forladt arbejdsmarkedet inden deres 60 års fødselsdag. Ikke nok med det, kan vi i Danmark se frem til at være det land i 2040, som har den højeste pensionsalder i EU, men ikke det land, med den højeste gennemsnitlige levealder. Det er derfor hamrende skævt, når regeringen ønsker at hæve pensionsalderen yderligere, og derfor er jeg glad for, at vi med den nye overenskomst kan hjælpe dem, som har behov for det, med en mere rimelig start på seniorlivet.

Jeg har i de seneste år talt med rigtig mange HK medlemmer, som er nervøse for deres fremtid på arbejdsmarkedet. De er blevet fortalt, at digitaliseringen og automatiseringen vil gøre dem arbejdsløse, inden for de næste 5-10 år. Jeg tror på, at der altid vil være behov for en dygtig HK’er, men det er klart, at den teknologiske udvikling går hurtigt og stiller stigende krav til medarbejderne på virksomhederne. Derfor er de nye muligheder der er afsat til uddannelse et meget vigtigt punkt i overenskomsten. Ikke alene er der afsat 200 millioner kroner ekstra til uddannelse over de næste tre år, men vi har også sikret bedre forhold og muligheder til elever og lærlinge, så endnu flere vil dygtiggøre sig i fremtiden. Som HK’ere er vi tidligere blevet udfordret af den teknologiske udvikling, men hver gang har vi vist, at vi kan omstille os og være relevante på arbejdsmarkedet. Sådan vil det også være denne gang.

For mange på arbejdsmarkedet gælder det, at man aldrig rigtig kan lægge arbejdet fra sig. Smartphones, tablets og bærbare computere betyder, at man altid har arbejdet med sig, og man som medarbejder altid er tilgængelig. Det går udover den vigtigste tid vi har med familien. Derfor er det godt, at overenskomsten tilgodeser børnefamilier, på en lang række vigtige områder, som kompensation for den tilgængelighed, man har som medarbejder. Fremover vil man få mulighed for to omsorgsdage om året og fuld løn den dag ens barn bliver syg og man selv bliver kaldt hjem fra arbejde. Hvis ens barn i dag er indlagt i hjemmet, får man som forældre ikke fuld løn, mens man passer sit barn – det bliver med den nye overenskomst lavet om, således at de samme regler gælder, hvad end ens barn er indlagt på et hospital eller i hjemmet. Herudover ydes der efter den nye overenskomst fuld løn i 13 uger til både mor og far, på forældreorlov.

Udover en seniorordning, et uddannelsesløft og forbedrede vilkår for børnefamilier, har vi sikret, at det ikke kun er direktører og chefer, som får lidt ekstra i lønningsposerne. Frem mod 2020 stiger mindstelønnen nemlig med 5,2 % over de næste tre år, samtidig med, at fritvalgskontoen stiger fra 2 til 4 % - altså en fordobling.

Alt i alt, er det en rigtig fornuftigt forlig, som over de næste tre år, sætter rammerne for både lønmodtagerne og arbejdsgiverne. Overenskomsten har både tilgodeset HK’s medlemmers ønsker og prioriteter, samtidig med, at den tager hånd om nogle af de udfordringer, som samfundet generelt står over for. Det synes jeg godt, vi kan være stolte af, og derfor anbefaler jeg også alle at stemme for overenskomsten.

Overenskomst