Ny HK-formand i Hjørring-Brønderslev

15. februar 2017  |  Nordjylland  |

Loise Frandsen afløste Gunvor Sunesen på posten som lokalrådsformand, da HK Nordjylland holdt generalforsamling 14. februar.

- Tak for din store indsats for HK'erne i Hjørring-Brønderslev og hele afdelingen, sagde HK Nordjyllands fællesformand Mette Lyndgaard Pedersen og overrakte en lille afskedsgave til Gunvor Sunesen (th).

HK Nordjyllands lokalråd i Hjørring/Brønderslev-området har fået ny formand.

På en generalforsamling i Hjørring 14. februar blev 34-årige Loise Frandsen enstemmigt valgt og skal de kommende to år repræsentere lokalområdet i HK Nordjyllands bestyrelse.

Loise Frandsen, der selv var forhindret i at deltage i generalforsamlingen på grund af influenza, bor i Sindal og er ansat på Hjørring Kommunes jobcenter. Det seneste år har hun været med i HK-lokalrådet og afløser på formandsposten Gunvor Sunesen, der valgte at stoppe efter seks år som formand.

Ny i lokalrådet
Annelise Larsen blev nyvalgt til lokalrådet, hvor hun afløser Jette Videnkjær, der ikke ønskede genvalg. Genvalg var der til Ane Thomsen, Annelise Christiansen, Solveig Christensen, Susanne Møller, Susanne Pedersen og Heidi Ellemann.

Gitte Frandsen skal fremover repræsentere lokalområdet i bestyrelsen hos HK Privat Nordjylland, mens Ane Thomsen blev genvalgt til bestyrelsen hos HK Handel Nordjylland.

Kultur er med til at fastholde lokale kompetencer

- Hvis vi skal fastholde viden og kompetencer, så må lokalområdet have noget at byde på, sagde den afgående formand i sin beretning.

For første gang i hundrede år åbnede et nyt teaterhus i provinsen, da Vendsyssel Teater i januar slog dørene op for sit nye teater på Banegårdspladsen i Hjørring. Og det glæder HK Nordjyllands lokalråd i Hjørring-Brønderslev.

Kultur er nemlig med til at gøre lokalområdet attraktivt og skabe udvikling, mener Gunvor Sunesen, afgående formand for HK Nordjyllands lokalråd i Hjørring-Brønderslev.

- Hvis vi skal fastholde viden og kompetencer, så må lokalområdet også have noget at byde på for både unge og ældre, sagde hun i sin beretning til de halvt hundrede medlemmer, der deltog i generalforsamlingen.

- Jeg har hørt mange – rigtig mange, faktisk – sige, at pengene burde have været brugt anderledes. Jeg synes imidlertid, at vi med vores fine, nye teater har fået et enestående tilbud til os alle sammen, sagde hun.

I beretningen til generalforsamlingen slog hun dog til lyd for mere sund fornuft og omtanke i de kommunale budgetter.

- Er det for eksempel sund fornuft og omtanke, når kommunen sparer latterlige 110.000 kroner ved at fratage 98 blinde deres gratis lydavis? Jeg synes, at det er at sparke til mennesker, der ligger ned, sagde Gunvor Sunesen.

- Hvis sund fornuft og omtanke står først og sidst i vores omgang med andre mennesker, i vores handlinger og tanker, så kan det vel ikke gå helt galt, sagde hun og roste de mange, der deltager i frivilligt arbejde:

- Ud over at det sparer kommunen for ressourcer og kommer os alle til gode, giver det et godt livsindhold både for dem, der yder en indsats og for modtagerne. HK’ere er således engagerede i Dansk Folkehjælp og forskellige lokale netværk, fortalte Gunvor Sunesen.

Lokale aktiviteter
En opgave for HK Nordjyllands lokalråd er at skabe lokale medlemsaktiviteter og gøre fagforeningen synlig i lokalområderne.

- I lokalrådet har vi arbejdet på at blande os i så mange sammenhænge som muligt. Det er med til at gøre HK synlig, sagde Gunvor Sunesen.

Blandt andet er lokalrådet repræsenteret i bestyrelserne hos LO Vendsyssel og EUC Nord.

Selvom en stort anlagt paneldiskussion med vendsysselske borgmestre og regionspolitikere om sundhedsvæsenet i landsdelen – som lokalrådet havde taget initiativ til – måtte aflyses på grund af for få tilmeldinger, har lokalrådet lavet flere velbesøgte medlemsarrangementer i årets løb, fortalte Gunvor Sunesen.

Der har været besøg på Nordsømuseet, Børglum Kloster, det nye Vendsyssel Teater, et arrangement om Hirtshals Havn og en juletræsfest. Desuden har lokalrådet deltaget med kaffe og kage i kulturaftenen i Hjørring.

- På kulturaftenen møder vi - og taler fagforening med - rigtig mange mennesker. Men vi vil også gerne lave arrangementer uden for Hjørring. Derfor er det planen, at det kommende forårsarrangement skal foregå i Brønderslev, fortalte den afgående formand for lokalrådet.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK