Tillidsrepræsentanter er gået sammen i netværk

15. februar 2017  |  MidtVest  |

HK-tillidsrepræsentanter fra en række arbejdspladser under Forsvaret i det midt- og vestjyske er gået sammen i et netværk, hvor det handler om at erfaringsudveksle.

Det er en fredag formiddag på KFUM’s Soldaterhjem i Karup. I kopperne er der kaffe og te og på tallerkenerne hjemmebagte boller.
Rundt om bordet sidder syv HK-tillidsrepræsentanter fra de mange forskellige arbejdspladser, der hører ind under Forsvarsministeriet i det midt- og vestjyske.
Der er tillidsrepræsentanter, der har taget turen til Karup fra Skive Kaserne og Beredskabsstyrelsen i Herning. Andre har bare skullet krydse Herningvej, der adskiller soldaterhjemmet og de mange forskellige arbejdspladser, der er samlet på Flyvestation Karup, for at komme til mødet.
I alt er der små 10 HK-tillidsrepræsentanter med i netværket, der blev dannet i sommeren 2016.

Positive erfaringer

Elsebeth Mejrsk (til venstre) og Mariann Andersen

Elsebeth Mejrsk (til venstre) og Mariann Andersen synes, at de får meget ud af at være med i netværket.

Én af netværksdeltagerne er 58-årige Mariann Andersen, der til daglig arbejder som klinikassistent på Tandklinikken under Forsvarets Sundhedstjeneste i Karup. Hun er tillidsrepræsentant for ca. seks HK’ere.
En anden er 53-årige Elsebeth Mejrsk, der er overassistent hos Air Control Wing i Karup. Hun er TR-suppleant for ca. 10 HK’ere.
- Som tillidsrepræsentant kan du godt føle dig alene. Det kan være svært, når der eksempelvis skal fyres, eller når der er lønforhandlinger, hvis du ikke har nogen at sparre med, fortæller de.
Elsebeth Mejrsk forklarer, at hun blev kastet lige ud i lønforhandlingerne, da hun som TR-suppleant tog over for en sygemeldt kollega, og her kunne hun godt have tænkt sig et netværk.
- Det er fedt, at der er kommet et netværk, for du kan bruge det til rigtigt mange ting. Det skaber sammenhold på tværs og giver mulighed for sparring, siger hun.
- Du kan høre om, hvordan de gør andre steder, og bare det, at man får ansigter på nogle andre tillidsrepræsentanter inden for Forsvaret, er dejligt. Man kan ringe til hinanden, hvis man som tillidsrepræsentant står med en udfordring i hverdagen, supplerer Mariann Andersen.

Styrker hverv

Netværk af HK-tillidsrepræsentanter i Forsvaret samlet til netværksmøde

Det er meningen, at netværket af HK-tillidsrepræsentanter skal mødes fire gange om året. For enden af bordet ses Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, og Marianne Steenberg (til venstre), faglig konsulent HK Stat MidtVest, der har været med til at starte netværket.

Indtil videre er det blevet til tre netværksmøder. Det første blev holdt 21. juni 2016, det næste 9. september, og 10. februar 2017 var netværket samlet igen.
Tidligere tillidsrepræsentant Marianne Tirsvad Hansen fra Midt- og Vestjyllands Politi har fortalt om de positive erfaringer med netværk inden for Politiet. Desuden har udfordringen med flere tjenestesteder herunder HK-klubstrukturen været drøftet. Endelig har et stort emne været udfordringerne ved lønforhandling herunder Ny Løn.
Med til at starte netværket har været Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest.
- Jeg har selv oplevet værdien af netværk gennem mit tidligere arbejde og ved, hvilken styrke det har at netværke. Og jeg er sikker på, at netværket kan styrke HK-tillidsrepræsentanterne under Forsvaret i deres hverv, siger han.
Hans Christian Fløe følger netværket tæt og har deltaget i netværksmøderne sammen med Marianne Steenberg, faglig konsulent i HK Stat MidtVest, der fungerer som tovholder for netværket.
Det er meningen, at netværket skal mødes fire gange om året af to til tre timers varighed.
Vil du være med i netværket, så kontakt Marianne Steenberg på mail eller telefon: 2962 8778.

Netværk Tillidsrepræsentant

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK