Flemming Vinther: Spekulation om frokostpausen må stoppe nu

16. februar 2017  |  HK Stat  |  HK-klubben i DR  |

Alle overvejelser om at inddrage den betalte spisepause på det offentlige område må være slut efter DR-afgørelsen. Det mener formanden for de 180.000 statsansatte, Flemming Vinther.

Afgørelsen om frokostpausen har ikke kun interesseret de berørte medarbejdere i DR. På mange andre arbejdspladser har snakken i kantinen eller over madpakken gået på, om andre offentlige arbejdsgivere ville kikke sultent på medarbejdernes pause, hvis DR fik ret. Flemming Vinther er formand for Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) og dermed topforhandler for de 180.000 ansatte i staten. Han mener, at arbejdsgiverne nu må droppe tanken om at afskaffe medarbejdernes frokost.

Læs også: Frokosten reddet i DR

- Voldgiftsretten har heldigvis fastslået, at spisepausen er en integreret del af overenskomsterne med DR. Vil DR afskaffe spisepausen, skal det ske ved forhandlingsbordet. Det er det princip, vi hele tiden har stået på, da det er hjørnestenen i den danske model. Jeg er derfor utrolig glad for dagens resultat. Nu vil vi læse kendelsen grundigt og forholde os til de mange elementer, som opmændene lægger vægt på i afgørelsen.

Og Flemming Vinther fortsætter:

- Det er min klare vurdering, at der nu sættes en stopper for arbejdsgivernes spekulationer om at inddrage den betalte spisepause på det offentlige område.

Journalister: Ingen besparelse ved at spise pausen

Også i Journalistforbundet vækker kendelsen om frokostpausen i DR glæde. Formand for Dansk Journalistforbund (DJ) Lars Werge mener, at medarbejderne er fleksible og spiser, hvis og når det passer.

- Nyheder sker hele døgnet, også når sulten melder sig. Derfor har vores medlemmer en fleksibel spisepause, når det passer ind, og hvor medarbejderen hele tiden er klar til at blive eller træde til, når det kræves. Det harmonerer også bedst med den opfattelse, at medarbejderne leverer de bedste resultater, når de selvstændigt og med ansvar for opgaven placerer pauser.

For DR var forsøget på at gøre spisepausen til fritid et led i en større spareøvelse. Spareplanen skulle medvirke til at undgå opsigelser, men journalistformanden mener ikke, at den argumentation hænger sammen.

- Det var fra start en usammenhængende argumentation, fordi DR ikke oplever besparelser ved at medarbejderne tjekker ud på bestemte tidspunkter. Lønudgiften ville fortsat være den samme og vil kun kunne reduceres ved naturlig afgang og ved opsigelser. Det er en fuldstændig ens problematik, uanset om DR havde vundet eller tabt, siger Lars Werge.

Arbejdstid HK-medlemmer