HK HANDEL: Handelsansattes overenskomster forhandles i weekenden

16. februar 2017  |  HK Handel  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Løn- og arbejdsvilkår for i alt 186.000 medarbejdere er i spil, når HK HANDEL og Dansk Erhverv Arbejdsgiver i den kommende weekend indleder det næste store overenskomstslag på det private område.

De to overenskomster, der skal forhandles, er Butiksoverenskomsten og Funktionæroverenskomsten for Handel, Viden og Service. Butiksoverenskomsten er HK’s største overenskomst på det private område og omfatter ca. 150.000 medarbejdere i detailhandlen. Funktionæroverenskomsten for Handel, Viden og Service dækker kontor- og lageransatte og omfatter ca. 36.000 medarbejdere.

- Vi går til forhandlingerne med et klart krav om at hæve løn og tillæg for vores medlemmer. Og med udsigten til, at flere af vores medlemmer på butiksoverenskomsten desværre kan blive pålagt at arbejde om natten, vil vilkår for natarbejde være særligt højt prioriteret denne gang, siger Per Tønnesen, formand for HK HANDEL.

På kontor/lager-området vil HK HANDEL forbedre vilkårene for lageransatte generelt samt begrænse mulighederne for anvendelse af funktionsløn.

Derudover er HK HANDEL optaget af at finde løsninger, der kan sikre, at medarbejdere i handelsbranchen har de kvalifikationer, som virksomhederne efterspørger – både nu og i fremtiden.

Yderligere oplysninger:

Presseansvarlig Nina Juhl Østergaard:

5162 8770 / nina.juhl.oestergaard@hk.dk

Problemer med login?