Da personalechefen kom på besøg

20. februar 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Konflikter er lettere at undgå og at løse, hvis offentlige ledere og medarbejdere gør mere ud af at lære hinanden at kende på forhånd.

Winnie Axelsen - PressefotoDa Hillerød Kommune fik ny personalechef var en af hans første handlinger at invitere sig selv på kaffe i HK Kommunal Hovedstaden hos formand Winnie Axelsen. Den invitation var hun ikke sen til at takke Ja til. Og hun ser den som et godt eksempel til efterfølgelse for mange andre kommunale ledere.

– Jeg ser personalechefens træk som meget imødekommende og som en anerkendelse af os og vores eksistens. Desuden er det rigtig fint, at det første møde sker i fredstid. For ofte møder jeg som formand jo først cheferne, når der er en konflikt. Og det er altid skidt at skulle ses første gang, når man har en sag med i tasken, siger Winnie Axelsen.

Vi har et fælles mål

Hun er sikker på, at det bliver en fordel, at de to nu har fået sat ansigter på hinanden, er blevet klogere på hinanden og har hørt, hvad de hver især kan bidrage med. Og hun er oprigtig glad for at have fået lejlighed til at fortælle om, hvad HK står for som faglig organisation. Også fordi hun i øjeblikket er meget optaget af den nye rolle, som hun mener fagbevægelsen har fået med tiden:

– Det handler i dag om, at vi skal være progressive og være med til sammen med ledelsen at udvikle fremtidens arbejdspladser. Derfor er det positivt, hvis lederne vil interessere sig for, hvad vi oprigtig har på hjerte og ikke bare se os som den der fagforening, der kommer og dunker dem oveni hovedet. Vi vil noget andet og mere. I sidste ende er vi her jo alle sammen med det fælles mål at gøre noget godt for borgerne, siger formanden og glæder sig over, at personalechefen i Hillerød også gav udtryk for at ville stræbe efter et godt samarbejde lokalt og bruge de stedlige tillidsrepræsentanter så meget som muligt.

Nemmere at forebygge end helbrede

I fremtiden håber Winnie Axelsen, at det spor, som personalechefen nu har banet, vil blive fulgt af andre kommunale chefer. For hun er sikker på, at chefer og medarbejdere i det offentlige vil kunne udrette mere i fællesskab, hvis de på fredsommelig vis starter med at være åbne, blive lidt klogere på hinanden og lære hinanden at kende. På den måde vil man kunne undgå mange situationer, som ellers kan udvikle sig til konflikter.

– Det er jo også altid nemmere at forebygge end at helbrede, siger hun og understreger at hendes dør står åben.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK