HK.dk logo

Mærk efter, om du trives i dit job

20. februar 2017  |  HK Privat

Selvledelse handler om at reflektere over, om du trives med dine arbejdsopgaver – og at lave de nødvendige justeringer i tide. At blive rigtig god til dét er et livsprojekt, men erhvervspsykolog Anita Hansen giver dig nogle konkrete redskaber.


Erhvervspsykologen Anita Hansen mener, at man løbende skal justere sine ønsker og forventninger til arbejdslivet.

Selvledelse kan lyde lidt fluffy, men faktisk er det meget konkret. Det handler om at lede sig selv. Det er vigtigt gennem livet helt generelt, men ikke mindst på arbejdspladsen. Det forklarer erhvervspsykolog Anita Hansen fra Center for Stress og Trivsel.

- At blive god til selvledelse er ikke et knips med fingrene. Det kræver, at man øver sig hele livet, og at man jævnligt holder møder med sig selv. Faktisk er det en god idé at gøre det håndgribeligt og skrive møderne ind i kalenderen. 

Så du får afsat tid til at stille dig selv en række spørgsmål, som afslører, hvordan det går med din selvledelse: Har jeg de opgaver og den position på jobbet, jeg gerne vil have? Prioriterer jeg det, der er vigtigt for mig? Griber jeg de rette muligheder? Er mit forhold til mine kollegaer og min chef, som det skal være?, siger hun.

For god selvledelse er at være bevidst om sine værdier og handle efter dem. Det er fundamentalt, men også rigtig svært.

- Man bliver hurtigt fanget i bestemte opgaver eller roller, og så går der et halvt år eller tre år, uden at man får mærket efter, om det føles rigtigt. Det er her, man skal ind og have fat i sin selvledelse, så man får justeret i tide, siger Anita Hansen.

Du skal dog ikke gå i panik, hvis det ikke er alt på din liste, der får topkarakterer i din værdibog med det samme.
- Vi kan sagtens gå på kompromiser, når det blot er et meget bevidst valg. Et valg, som er funderet i en nuanceret refleksion, som kan åbne op for nye perspektiver og dermed holdningsændring og en ny retning, siger Anita Hansen.

Dårlig selvledelse mærkes fysisk

Hvis du ikke trives gennem længere tid, kan du mærke det helt fysisk.
- Når det ikke bare er en enkelt mandag morgen, men de fleste dage, du ikke gider stå op, og når utilfredsheden fylder hele tiden. Så er det, du skal lytte efter og se det som et signal til at holde et møde med dig selv, siger Anita Hansen.

Hvis du ikke får gjort det i tide, vil du nemlig bevæge dig længere og længere ned ad stress-afkørslen. De første reaktioner er symptomer som anspændthed, træthed, søvnbesvær og hjertebanken. Derefter kommer afmagtsfølelse, apati og måske angst og tristhed.

- Det handler om at opfange signalerne på så tidligt et trin som muligt og undersøge, om der er brug for eksempelvis at få en leder til at hjælpe med at prioritere i opgaverne. Er man nået over i afmagtsfasen, har man ofte brug for eksempelvis en psykolog til at få styr på tankekaos og restitution, siger Anita Hansen.
Det er ikke sådan, at du aldrig får stress, hvis du er supergod til selvledelse. Men jo bedre du er, jo mere arbejdsglæde og livsglæde opnår du - og det forebygger stress.

Så hvordan motionerer du din selvledelses-muskel? Det kan du gøre ved at træne dit nærvær og din opmærksomhed i nuet.
- Det kan handle om at opdage, at når jeg sidder med den her opgave, bliver jeg glad og vil ud over stepperne. Eller opfange, at når jeg samarbejder med denne kollega, får jeg ekstra energi. Den viden kan du bruge til at handle. Så kan du gå ind til din chef og sige: Det her vil jeg gerne lave mere af. Eller: Hvis der opstår mulighed for et projekt med disse folk, vil jeg gerne ombord, siger Anita Hansen.

Find ro og venlighed i dig selv

Hvis du har svært ved det, kan det være en god idé at gøre noget helt konkret for at få ro i kroppen - og dermed ro i hovedet til at finde ind til dine værdier.
- Find ud af, hvad der virker for dig. Det kan være meditation, dybe vejrtrækninger, musik, at gå en lille tur, lave strækøvelser eller måske bare en hyggesnak med kollegaen, siger Anita Hansen.

Hun peger på, at nyere forskning viser, vi kommer længere ved at motivere os selv med venlighed fremfor selvkritik, så husk at være venlig over for dig selv, og mind dig selv om, at du blot er et menneske, som er en del af en større helhed, hvor alle har et ansvar.

- Hvis du observerer, at du konstant kritiserer dig selv og er negativ og brokkende, er det værd at stille sig selv nogle spørgsmål: Hvad handler det her om? Hvorfor gør jeg det? Hvordan kan jeg ændre det?, siger hun.

Du har stadig brug for en god leder

Stille og roligt kan selvledelse blive en naturlig del af din hverdag. Det gør dig overskudsagtig og tydelig i dine valg og fravalg, hvilket både gør dig til en bedre kollega og bedre til dit arbejde. Du har dog stadig brug for en god leder. 

- Selv om medarbejderne er gode til selvledelse, har lederen en meget vigtig opgave med at skabe en overordnet retning, være kulturbærer og prioritere mellem opgaver og ressourcer. Lederen skal også understøtte medarbejdernes selvledelse med en god feedbackkultur og ved at spørge ind til, hvad der giver mening for den enkelte, og om der er behov for at ændre noget, siger Anita Hansen.

Kort sagt skal lederen udstikke rammerne, og så skal du med din selvledelse udfylde rammerne på den måde, der passer bedst til dig og dine værdier. Og husk det nu: Sæt møderne med dig selv i kalenderen.


De 5 bedste tip til god selvledelse

  1. Hold jævnlige møder med dig selv, hvor du tjekker op på din tilfredshed med dine arbejdsopgaver, arbejdsforhold og samarbejdsrelationer. 
  2. Øv dig i at være nærværende i nuet: Hvad giver dig energi? Hvad gør ikke? 
  3. Se perspektiverne i de opgaver eller stillinger, du har, og forhold dig bevidst, hvis du ønsker forandring i det ydre eller indre.
  4. Træn dig selv i at finde ro i kroppen og hovedet i løbet af arbejdsdagen - tag en pause, gå en lille tur, meditative pusterum, positive øjeblikke. 
  5. Motiver dig selv med venlighed, og glæd dig over det meningsfulde og positive, som du er en del af.

Kompetencer Karriereudvikling

TEgn på stress, og hvad du kan gøre ved dem

Utilfredshed, selvkritik, negative tanker, træthed
RÅD: Hold møder med dig selv: Hvorfor er du utilfreds? Hvad vil du gerne prioritere? Hvilke skridt kan du tage henimod en forandring?

Anspændthed, hjertebanken, søvnbesvær, mister overblikket.
RÅD: Gå til din tillidsrepræsentant eller din leder for at få hjælp til at prioritere i dine opgaver og finde tilbage på sporet.

Meningsløshed, afmagtsfølelse, håbløshed, tristhed, angst.
RÅD: Gå til en psykolog (find ud af, om I har en ordning på jobbet) for at få hjælp til at komme ud af dit tankekaos, skabe restitution og finde tilbage til dine værdier og dig selv.

vil du se tidligere numre af bladet?


Gå til bladarkivet

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk