Ny emballageoverenskomst på plads

20. februar 2017  |  HK Privat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Medlemmer, der arbejder inden for emballageindustrien, kan se frem til flere penge, seniorordning og bedre forhold for børnefamilier, i den nye overenskomst, som de snart skal stemme om.

Foto af en stak papkasser

Efter knap 24 timers uafbrudte forhandlinger er HK/Privat og 3F på den ene side og Dansk Industri på den anden blevet enige om en ny overenskomst på emballageområdet. Aftalen er treårig og dækker eksempelvis grafiske teknikere og kartonnagearbejdere, der opererer maskinerne, som udstanser emballagen.

Aftalen giver hvert år medarbejderne et lønløft på 1,6 procent for arbejde på skiftehold, forskudt tid og overarbejde. Desuden stiger arbejdsgivernes indbetaling til fritvalgskontoen fra 2 til 4 procent i perioden, og medarbejderne får ret til 100 procents løndækning under aftalt uddannelse.

- Medarbejderne får lidt flere penge mellem hænderne og mulighed for at blive opkvalificeret med fuld løn. Det er både til gavn for den enkelte lønmodtager og for virksomheden, siger Carsten Frisch, faglig sekretær i HK/Privat.

- Arbejdsgiverne får på deres side mulighed for at varsle systematisk overarbejde i op til 5 timer om ugen, men det skal de selvfølgelig også betale overarbejdstaksten for. Så alt i alt er det en fornuftig aftale efter omstændighederne, siger han.

Desuden får tillidsrepræsentanter som noget helt nyt et vederlag på 2.500 om året, børnefamilier får ret til frihed på to årlige omsorgsdage, og hvis man som forælder bliver ringet hjem på grund af barns sygdom, har forælderen fortsat ret til barns første sygedag dagen efter. Derudover får seniorer en individuel ret til en seniorordning 5 år før pensionsalderen.

Overenskomst OK2017

Problemer med login?