Tur-retur for vagtordning på Halsnæs rådhus

20. februar 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Først fik Borgerservice en vagt – og så forsvandt han fra budgettet. Derefter gik HK klubben i aktion. Og nu er vagten tilbage og giver medarbejderne ny tryghed.

Nogle ubehagelige episoder i Borgerservice på rådhuset i Halsnæs Kommune fik sidste år kommunen til at ansætte en vagt, som skulle forhindre flere truende eller ubehagelige situationer.

Det lykkedes også. Men da budgettet for det nye år skulle vedtages, opdagede HK-klubben i sidste øjeblik, at der ikke var sat penge af til vagtordningen. Den var med andre ord lige så stille blevet afskaffet.

Sådan kom det dog langt fra til at gå. For da HK'ernes opdagede fadæsen, gjorde de noget, som ellers ikke ligefrem er kutyme for fagforeningen. De skrev et brev til samtlige byrådsmedlemmer for at gøre dem opmærksom på situationen.

I brevet hed det bl.a., at 'det er yderst foruroligende og uacceptabelt, at den etablerede vagtordning i Borgerservice varsles nedlagt'. Og begrundelsen i brevet lød:

– Der har siden vagtordningen blev indført været forskellige situationer i Borgerservice, som uden vagtens tilstedeværelse ville have medført alvorlige optrin og episoder, hvor medarbejderne ville have været nødt til at aktivere alarmen med det til følge, at Falck, politi og husets rådhusbetjente blev tilkaldt.

På den baggrund sluttede HK-klubben sit brev til politikerne med en opfordring til at 'have øje for medarbejdernes sikkerhed og borgernes tillid om ro i huset, når de kommer her'.

Vigtigt for trygheden

Grethe Lietzen Nielsen, Halsnæs kommuneOg det virkede, fortæller HK's fællestillidsrepræsentant, Grete Lietzen Nielsen. Politikerne konstaterede, at udgifterne til en fortsat vagtordning ikke var med i budgettet og bad derfor om at få punktet med på det førstkommende økonomiudvalgsmøde.

– Her blev det besluttet at lade vagtordningen fortsætte. Og det vi fantastisk glade for. Det viser også, at det nytter at være skarp på, hvad der egentlig står i de budgetter, og at gøre noget, hvis det bliver nødvendigt, siger hun.

Resultatet af det hele er, at den utryghed, der var ved at gribe medarbejderne, nu er vendt til ny tryghed og alles glæde. Også til borgernes, da de får stor hjælp af den vagtmand, der i dag ikke alene sørger for ro og orden, men samtidig hjælper enhver med et ærinde i Borgerservice, så godt han kan. Og så eftertragtet er han blevet også på resten af rådhuset, at andre afdelinger i dag tilkalder ham, når der er brug for én til at se myndig ud og bakke op i konkrete situationer, fx i børnesager, fortæller Grete Nielsen.

Sidst, men ikke mindst, glæder hun sig over, at der ingen episoder har været på rådhuset, siden vagtordningen blev indført.

– Sikkerheden på jobbet er bare virkelig vigtig. Og nu føler vi os både helt trygge og meget sikre igen, siger hun.